A három betűs rövidítés (DOT szám) sok autósnak okozott már gondot, segítünk a megfejtésében. Nemcsak a kötelezőket mondjuk el, hanem annál is többet!
Ha olyan szavakat használ valaki, amit nem mindenki ért, azzal nem csak a műveltségét, a felsőbb-rendűségét vagy az iskolázottságát csillogtatja. Hanem azt is okozza, hogy a másik fél nem teljesen érti, amit mond vagy ír. Ráadásul a meg nem értett szavak különféle reakciókat okoznak az olvasónál vagy a hallgatónál. A misztérium legegyszerűbben fogalmazva rejtélyt jelent, kicsit tovább menve: csak a beavatottak által tudott dolog. A szó eredete görög, ez vette át a latin, és így érkezett a magyar nyelvbe.
Első pillantásra feleslegesnek tűnt a nyelvtani kitérő, de a meghatározások és a rövidítések ismerete sokszor jól jön. Például ha valaki alapszinten is képben van azzal, hogy mit jelentek a gumi oldalán lévő számok vagy a felninél a különféle szavak és rövidítések. Az jóval könnyebben eligazodik a területen.
A DOT szám
A három betű, az amerikai közlekedési minisztériumot jelöli (Department of Transportation). Ami viszont hihetetlen, hogy az amerikaiak által kiadott jelölést az egész világon elfogadták és használják. Ez igazán különleges dolog, mert főleg az autós szakmában akadnak komoly elkülönülések. Elég csak az amerikai és az európai autók lámpáira és a használt mértékegységek eltéréséire gondolni.
A három betű, és az utána következő betűk és számok egy rövidítés-rendszert takarnak. A DOT után lévő különféle betűkombinációk megadják, hogy mely gyártóüzem milyen belső kódú gumit készített. Ez a gumigyár által használt saját jelölési rendszerben íródott, és az átlagfelhasználót nem érinti.
A négy szám első két jegye megadja azt a hetet, amikor készült az abroncs. A másik kettő pedig az évet jelöli. Tehát a 3225 jelzés, az esztendő harminckettedik hetére utal, azaz az augusztus 4 és 10 közötti időszakra. A 25 pedig a 2025-ös évet mutatja.
Ha esetleg olyan gumiba fut bele, ahol a DOT után három szám található, erről azt érdemes tudni, hogy az egy 2000 előtt vagy valamivel utána gyártott abroncs. Ugyanis 2010-től alkalmazzák a négy számos rendszert.
A lejárat éve
A hazai gumigyárakat és a nagy márkákat tömörítő Magyar Gumiabroncs Szövetségnek az állásfoglalása a tárgykörben, hogy a gumik élettartama tíz esztendő. A DOT szám ezért inkább iránymutatást jelent, mert a segítségével meg lehet tudni annak a dátumát, hogy mikor kell leszerelni az abroncsot és elvinni a hulladéklerakóba.
Ennek a hátterébe nem megyünk mélyen bele, az oka rendkívül egyszerű, amit egy szóval meg tudunk magyarázni: kémia. Az arab eredetű szavunk olyan tudományt jelöl, ami a különféle anyagok szerkezetével és azok módosításával foglalkozik. A legjobban bemutatni az élettartamot befolyásoló tényezőket a gumitárolást leíró cikkünkben tudjuk. Amiben megtudhatja, hogy a napsugárzás, a vegyianyagok és a nedvesség miként hat a tárolt abroncsokra.
Megjelennek a szuper szakértők
A szakértő kifejezést mára a fősodratú média kissé lejáratta, mert olyanok is használták a jelzőt, akiknek nem kellett volna. Ennek köszönhetően a gumi vásárláskor előfordult már, hogy a „szakértő” vásárló olyan DOT számú gumit kért, ami a legfrissebb és persze mind a négy abroncsnál ugyanolyan legyen. Ebben igaza van a vevőnek, de mégsincs.
Ugyanis a gyárak általában minimum félévvel előbbre dolgoznak. Ezért olvashatók a legújabb téligumi tesztek eredményei, már az ősz elején vagy a nyár végén. Ez nem a tesztelők bennfentességét igazolja, hanem azt, hogy ők is a kereskedőknél veszik meg a legújabb szetteket, már a nyár folyamán.
Ugyanis mire a gyárból kikerülő gumi elkerül az új telephelyünkre, addig elég hosszú utat tesz meg. Időben és távolságban is. Nálunk és máshol is, fizikailag lehetetlen négy, azonos DOT számmal rendelkező abroncsot összeválogatni. A lényeg, hogy nem gond, ha a négy azonos mintázatú és típusú abroncsnak nem azonos a DOT száma!
Ezért az új gumi kifejezést, nem a gyártási időponttól használják, hanem attól a pillanattól, amikor felszerelik az autóra. Ezért ha valaki új gumiként 1,5 éves abroncsot kap, az is újnak számít, felesleges rajta morogni vagy a fogyasztóvédelemhez rohanni. A vásárlónak általában jelzik, ha a termék már több éve a raktárban „porosodik”, és ezeket sokszor kedvezménnyel értékesítik, miközben a minősége tökéletes. Az új gumi kifejezés értelmezéséről a korábban említett hazai szervezet is adott ki állásfoglalást.
Ellenőrzés
A DOT számmal akkor is jó képben lenni, ha valaki használt autót vásárol. Ha az első pillantása tökéletesnek is tűnik az abroncs, lehet olyan eset, hogy a gumik régiek. Ekkor a cseréjüket érdemes bele kalkulálni a vételárba vagy a később felmerülő költségekbe.
Az a változat is lehetséges, hogy a saját tulajdonú autón régóta fenn lévő abroncsok, már csere-érettek. Annak ellenére, hogy a mintázatuk mélysége megfelelő. Ha elérte a tíz évet az élettartamuk, akkor sajnos a biztonságos közlekedés végett el kell búcsúzni tőlük!
A téligumi kínálatunk, egy kattintásra található.
Fotó: gyárak







