Ha téligumi vásárláson töri a fejét, akkor az első lépést a legfrissebb gumitesztek elolvasása jelenti. Ezek többségét a német és osztrák autóklubok vagy nagyobb autós szaklapok végzik.
Korábban már írtunk a tesztekről, a nyárigumikat jártuk körül, de a fókuszt arra tettük, hogy az eredmények értelmezéséhez segítséget adjunk. Ugyanis a világ változik, és olyan szempontok is bekerültek a pontozásba, mint a zajkibocsátás. Ez a tényező, az abroncs összetett helyezését is befolyásolja. Ha a közlekedésbiztonságra fókuszálunk, akkor szerencsésebb a fékút hosszát vagy a vizes tapadást nézni…
Most a tesztek menetéről lesz szó, ami megmutatja, hogy miért csak tőkeerős autóklubok, vagy autóklubok társulásai vágnak bele a tesztelésbe. A másik tesztelői kört a szintén erős anyagi háttérrel rendelkező autósújságok jelentik pl. Auto Bild vagy az Auto Motor und Sport.
A teszt
Az első lépés a tesztelendő gumik kijelölése, általában két méretet próbálnak. Az egyiket a VW Golf kategóriába tartozó járművekhez ajánlják, a másikat a 4,5 méter körüli szabadidő-autókhoz.
Hogy a gumigyárak manipulálásait kizárják, inkognitóban vásárolnak, több kereskedőtől. Ráadásul egy márkából több garnitúrát is beszereznek. Ezek nem kerülnek fel azonnal a tesztautókra, hanem bekoptatják őket. Ugyanis a pár száz kilométer elmúltával válnak igazán jól tapadóvá.
A téli teszteket korábban az Alpok magasabban fekvő helyein végezték, de ez már a múlté. Mivel legkésőbb a nyár végén, szeptember elején kell a tesztet elvégezni, ezért irány észak. Skandináviában, az Északi-sarkkör körül lévő márkafüggetlen tesztpályák jelentik a helyszínt.
Ahol fűtött műhelyben történik a gumik cserélgetése. A teszteken nem csak havas felület áll rendelkezésre, hanem vizes aszfalt is, ahol szintén köröznek a mérőberendezésekkel felszerelt autók. Mérik – többek között – a gyorsításnak és a fékezésnek az adatait, a gumik hangkibocsátását és a kanyarsebességeket is rögzítik. A gumik élettartamát, a hosszú – autós futás tesztek mellett – próbapadon is szimulálják. A rutinos tesztpilóták persze beszámolnak a saját tapasztalataikról is.
A teszten keletkezett igen nagy mennyiségű adatot elemzik, közben kattognak a fényképezőképek és forognak a kamerák. Azaz megy a tartalomgyártás, amivel kiszolgálják az olvasókat és a nézőket.
Összegzés
Nagy vonalakban ez a tesztelés folyamata, ennek az eredményeit olvashatja a nyomtatott és az online kiadványokban is. Érdekes háttéradat, hogy az ADAC – ami a legnagyobb német autóklub – 1973 óta végez gumi teszteket. Ennek köszönhetően a módszereiket folyamatosan finomítják és korszerűsítik. Így váltak etalonná a gumitesztelők között. A győztesek és a jó helyezést elérők reklámokban is népszerűsítik az eredményeiket.
A teendője annyi, hogy elolvassa a magyarul is elérhető teszteket, majd dönt, hogy melyik téli abroncsot választja. Utána pedig vásárol. Ha a zordabb, a téli körülményeket jobban bíró könnyűfém-felniben is gondolkodik – amiket piros címkével jelöltünk – akkor érdemes készre szerelve kérni, a gumival együtt.
Fotó: ADAC