Sokáig az európai márkák színtere volt a testes luxus egyterűek piaca. A konkurencia ezúttal Ázsiából érkezik, de az öreg kontinens gyártói is összekapták magukat.
A műfaj nem új. A Mercedes Viano/Vito kettős és a VW Transporter már évtizedekkel korábban megmutatta, hogy a gyárak mit tudnak kihozni az áruszállítókból. Ezek a járművek jól el tudják rejteni a luxust és a több tízmilliós árcédulát.
Az utóbbi években viszont megjelent az ázsiai konkurencia, ahol a kényelem és a luxus adott, viszont ufó jellegű, szuper feltűnő külsővel társul. Most ezeket a masinákat járjuk körül – a cél az ismeretterjesztésen túl –, hogy a felni választónkban tud ezekhez és a saját járművéhez is keréktárcsát keresni.
Közös nevezők
Az eredeti forma mellett ezen járművekben közös, hogy 5,2 méter körüli a hosszúságuk, tehát kb. a nálunk futó kisteherautó méretűek. A tengelytávjuk meghaladja a 3 métert, így nem kell sok hozzá (kb. 50-60 cm), hogy egy Suzuki Ignis elférjen a két tengelye között. Sokuknak létezik haszonjármű kivitelük. A felhasználói kör csúcsán a négy személyes változatok találhatók, magángépekbe illő fotelekkel, tévével, a sofőrtől elzárható hátsó résszel. Fontos, hogy mindez gyárilag kivitelezve, és nem utólagos átalakítással érhető el!
A szállítható személyek száma egészen kilenc főig mehet, plusz a csomagok. Ezért szállodáknak, reptéri járatoknak teljesen ideálisak, persze a hosszabb távú személyszállításra is megfelelnek. A lényeg, hogy a különféle felhasználói körök, megtalálják a saját igényeiknek megfelelő járművet és meghajtást. A hajtásmód terén felénk az öntöltő hibrid (HEV), és a tisztán elektromos (BEV) a gyakori. Ázsiában, szinte mindenfajta motor változattal elérhetők.
Az első fecske
A műfaj egyik nagyágyúja a Lexus, amely volt olyan merész, hogy elhozta Európába és Magyarországra is az LM-et. Az óriás hűtőrácsú csodagép 66,3 milliós ára, elmond mindent az autóról. Pár belső fotó pedig megemelteti a kalapot a szemlélővel. Az autóban a 2,5 literes négyhengeres köré épült hibrid-technika lapul, így a fogyasztás sem vészes. A csendes, kifinomult üzem pedig adott.
A Mercedes épp a bevezető kampányát végzi az új VLE szériának, amiből már mutattak egy tanulmányt. A prototípusok a Stuttgart-Róma – közel 1100 kilométeres távját – mindössze két 15 perces megállóval teljesítették. A Mercedes legfrissebb programrendszerével működik a jövőre színre lépő újdonság. Aminek az alapja, a remekül skálázható VEA néven futó padlólemez. A gyors töltés, és a számtalan karosszéria változat adott az újdonságnál.
A Volvo újdonsága, felénk jövőre érkezik. Az EM90 teljesen elektromos, és szuper otthonos, igazi skandináv lakásbelsős hangulatot áraszt. A legerősebb kivitel jól megy, mert akár 4,5 mp alatt is felgyorsulhat 0-ról, 100 km/órára. Nyomatékra sem lehet panasz, ugyanis 680 Nm áll a sofőr rendelkezésére.
Azért vagyunk ennyire képben a műszaki háttérrel, mert a Volvo anya cége a Geely. Hozzájuk tartozik a sportos Zeekr márka, ahol ez típus már elérhető 009 néven. Ez a típus lesz a Volvo vásárlók igényeire szabva. Tehát jó minőségű bőrökkel, remek hifivel és kifinomult kidolgozással érkezik a svéd változat.
Egy kis kínai?
A Maxus név, felénk az 1896-ban indult LDV haszonjármű márka egyik típusáról lehet ismerős. Az eredetileg angol/holland vállalat, 2011-ben a SAIC Motornál landolt, a kínaiak sok helyen Maxus néven futtatják a haszonjármű márkájukat. Egyes piacokon, viszont még használják az LDV elnevezést.
Aki kedveli a testes luxus buszokat, kezdhet barátkozni a Maxus Mifa 9-el. Ez egy igen feltűnő formájú, 245 lóerőt és 350 Nm-t tudó elektromos busz, ami vámok és forgalmi adó nélküli 53 ezer fontba kerül.
Levezető kör
A műfaj megkerülhetetlen darabja a Lexus LM mellett a Hyundai Staria. Az igen merész formatervű buszt, 1,6 turbómotort és villanymotort tartalmazó hibridhajtás működteti. A kilenc személyes utastér és az 1303 literes raktér, sokat elmond a 2021-ben debütált jármű képességeiről, ami elérhető haszonjármű kivitelben is.
Azoknak, akik még nagyobbra és még jobbra vágynak, a tuning cégeket ajánljuk. Példának ott az Egyesült Királyságban működő Clive Sutton. Aki a Mercedes Sprinterből is képes két 110 centis képátlójú LED tévével felszerelt, 230 ezer angol fontos csodát létrehozni. Az átlagos külsejű Mercijük fontosabb ismérve a PS5 játékgép, a pazar kidolgozás, és a 35 és 21 literes italhűtők.
Fotó: gyárak







