A termékhamisítás sajnos ezen a területen is felütötte a fejét. A hamis autóalkatrészek terén egész más veszélyek leselkednek a vásárlókra, mint az Adios melegítőknél.
Két felvilágosító kampány is jól mutatja, hogy komoly gondot okoznak a hamisított felnik. Mindkét mozgalmat Németországban futtatják/ták. A Tune it! Safe! küldetése, hogy az autó tuningolás biztonságosan és szabályszerűen történjen. Ami azt jelenti, hogy legális forrásból vásárolt, hivatalos minősítésekkel ellátott alkatrészeket szereljenek a tulajdonosok a járműveikre.
A minőségbiztosítással foglalkozó TÜV-től kezdve a nagy tuning cégekig, sokan támogatják ezt a kampányt. A megmozdulás onnan lehet ismerős, hogy a szervezők évente megépítenek egy tuningolt rendőrautót.
AC Schnitzer
A nagynevű tuningcégnek a több, mint fél évszázados múlttal rendelkező verseny-részlege sajnos nemrég bezárt. Az utcai autók tuningjai és az alufelnik természetesen továbbra is kaphatók.
Az AC Schnitzer vezetősége még a kétezres évek elején elégelte meg, hogy a távol-keletről komoly mennyiségű hamis alufelni jelent meg a német piacon. A Stop the Copy néven futó felvilágosítási módszerük rendkívül egyszerű volt: néhány hamis felnit hasonló terheléses vizsgálatoknak vetettek alá, mint eredetiket. Az eredmény lesújtó volt. Ezt követően az elkobzott hamis felni halmokat elvitték oda, ahova valók: a fémhulladék lerakóba. Majd kamerák előtt megsemmisítették őket.
Számok
Az oka a látványos akciónak érthető, mert a német gazdaságot komoly kár éri a hamis termékek miatt. Ezeknek egy szép szelete az autós szakmához kapcsolható. Európában 1996-ban, 973 hamis alufelnit foglaltak le, 2009-re ez a szám közel a tízszeresére ugrott fel. A csúcsidőszak olyan 2003-2004 közé tehető.
A hazai adóhatóság szorosan együttműködik az autós területre specializálódott, Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesületével. A JAF-ként rövidített szervezet a működése során talált elég meredek dolgokat a piacon. Ezek között a fűrészporból vagy fűből készült fékbetét talán a legdurvább...
A hamis felni hátránya
A formai hasonlóság sok esetben kísérteties lehet, azaz teljesen úgy néz ki a hamis felni, mint az eredeti. A lényeges különbséget a felhasznált ötvözet és a gyártástechnológia jelenti. Ezeknek köszönhetően kap a felni három év garanciát a lakkozásra. Plusz, egész jól bírja a rossz utakat és a telet.
A hamisított felninél gyakran előfordul, hogy egy kátyúba hajtva letörik a perem egy nagyobb darabja. Ezzel szemben: az eredetinek ez a terhelés meg sem kottyan.
Ebből kifolyólag könnyen összejöhet egy defekt, ami már veszélyeztetheti az életet. A korábban említett terhelési teszteknél azt tapasztalták a szakemberek, hogy a kerékcsavar furatok viszonylag gyorsan kitágulnak. A kerékagy közelében gyakoriak a küllők törések és repedések. A felületkezelés és a festés minősége pedig rendkívül gyatra, ezért a felni külseje rendkívül sérülékeny. A lényeg, hogy sportos vezetés és az erőteljes fékezés hatására könnyen sérül, deformálódik a felni. Ezért a közlekedésbiztonságot komolyan veszélyezteti a hamisított felni.
Az egyik leggonoszabb dolog az, ha a gyárival vagy a drága márkás felnivel kb. azonos áron vásárolják meg a jóval olcsóbban gyártott, életveszélyes hamis felnit.
Amiről felismerhető
A legkönnyeben arról lehet megismerni az eredeti alufelnit, hogy számlát kap róla a vásárló. A különbségek felismeréséhez kell néhány információ és egy kis megfigyelő-képesség. Ezért ha esetleg használtan vásárol valaki felni, ott is alkalmazhatja ezeket a tanácsokat. Az alufelni javításáról itt olvashat cikket.
Az egyik fő eltérés, hogy felni kupakja gyakran egyszerű, sokszor sorjás műanyagból készült, nem pedig fémből. Amit keresni kell a felnin, az a széria szám és a gyártási hely, azaz a Made in Germany vagy egyéb felirat. Az is gyanús lehet, ha a felni ötvözetének és vagy a könnyűfém-felni típusának a jelölése nem látható.
Fotó: AC Schnitzer, Tune it! Safe!