Ebben a cikkben rajzolásról, számítógéppel segített tervezésről és 700 °C fokos, folyékony fémekről olvashat. Azaz arról, hogy miként készül az alufelni.
Az új felni születésének az első lépése a kinézetének a megálmodása. Ezt formatervezők végzik, akik hagyományos papíron vagy digitális táblán készítik el az első rajzaikat. Ha az illetékesek rendben találták a terveket, akkor a rajzok és a főbb paraméterek átkerülnek tervezési részlegre. A mérnökök számítógéppel segített tervezéssel dolgoznak (CAD). A tervezés közben véglegesítik az ötvözet összetételét, az anyagvastagságot és sok egyéb paramétert. Mielőtt az első alufelni elkészülne, előtte a számítógépen alaposan letesztelik. Így egész jól megbecsülhető, hogy a való világban mire lehet számítani az új felnitől.
Az öntőforma
Azért szükséges a fentebb leírt alaposság, mert az öntőforma elkészítése több hetes munka. Ezen kívül rendkívül sokba kerül… Szóval biztosra kell menniük a szakembereknek.
Az öntőforma különleges acélból készül, az egyik fő tulajdonsága, hogy jól állja a hőt. A forma megmunkálásának a precízségéről sokat elmond, hogy a jobb helyeken, a milliméter ezred részének megfelelő tűréssel készül (mikron, µ). Az öntőforma strapabírását és az anyagát jól jellemzi, hogy több tízezer darab felnit gyártanak le a segítségével, a végső szám megközelítheti a 80-100 ezer darabot is!
A tömeggyártás
A folyamatban még nem értünk el gyártáshoz. Azt megelőzi a prototípusok elkészítése, amelyeket gyorsan bedobnak a mélyvízbe, azaz tesztelik őket. A felniket terheléses és élettartam vizsgálatoknak vetik alá, először házon belül. Utána elkerülnek a prototípusok az európai engedélyezési hatósághoz, és a minőségbiztosítással, termékvizsgálatokkal foglalkozó intézetekhez (TÜV). Ha a fenti helyeken megfelelt, és megszerezte a gyártmány a típusbizonyítványt, akkor indulhat a termelés.
Az öntés után
A felni anyagának a fő alkotó eleme az alumínium, amit szilíciummal, rézzel és más fémekkel ötvöznek. Az ötvözők azért szükségesek, mert ezek segítségével érik el a megcélzott tulajdonságokat, amiket nagyban befolyásolhat az öntési technika és a megmunkálás is. Az öntésnél többféle eljárást használnak, a legegyszerűbbnél a gravitációt hívják segítségül. Földünk vonzereje segíti a folyékony, 700 °C fok körüli fémnek, hogy teljesen kitöltse a formát.
A felni utómunkálatai
Az öntést követően az első lépés, hogy eltávolítják róla a kiálló fémdarabokat, amelyek az öntési eljárás miatt keletkeztek. Utána a megmunkálógépeké lesz a főszerep: kifúrják a lyukakat és készre munkálják az alufelnit. Közben számtalan ellenőrzést végeznek, néhány helyen még röntgengépet is bevetnek. A minőségellenőrzéseknek a fontosságát nem lehet eleget hangsúlyozni.
Ha a számítógéppel vezérelt (CNC) maró és fúrógépek elvégezték a munkát, akkor jön a festés, ahol leggyakrabban a magas hőmérsékleten, beégetett porfestékben kell gondolkodni. Utána felkerülnek a felnire különféle bevonatok, aminek köszönhetően jobban állják a téli körülményeket a felnik, és könnyebb őket tisztítani.
Fotó: Audi, OZ