A német felnigyártó vállalat új műszaki megoldást mutatott be, amivel csökkenteni lehet az autó fogyasztását. Az ötlet tálalása zseniális.
A német felnigyártó régi motoros a szakmában, mert a céget az 1960-as években alapította Günther Schmid. A három betű, az Auto Technik Speizelzubehör szavakat takarja. Ez utal a cég indulására, mivel a kezdetekben autó kiegészítők kereskedelmével foglalkoztak. Ebből eredeztethető az alufelnik gyártása.
A Bad Dürkheimben alapított vállalkozás a sportos és könnyű felnijeiről híresült el. A technológiában történő élenjárást mutatja, hogy 1977 és 1984 között a Formula 1-be is beszállítottak. A másik ilyen technológiai mutató, hogy az 1970-es években már alkalmazták az alacsony nyomású öntési technikát.
A tálalás
A nemsokára ismertetendő felnigyártási megoldás segítségével készítenek az ATS-nél az átlagnál könnyebb, szilárdabb, kevesebb anyagfelhasználással készülő, vékony küllőkkel rendelkező felniket.
Az egyik plusz pontot az jelenti a felsoroltak mellé, hogy öt éves garanciát adnak a lent vázolt technikával készült alufelnikre. A másikat, hogy a felnik egyre zöldebbek lesznek és segítenek a fogyasztáscsökkentésben, azaz a Föld megmentésében.
Az utóbbi következtetés inkább a marketing és PR osztály által megálmodott, jól hangzó, grafikával is illusztrált népszerűsítési módszer. Ami tökéletesen illik a mai, mindent elöntő zöld irányzatokba. A logika, ami mentén dolgoznak, az leegyszerűsítve a következő: ha az átlagnál könnyebb alufelnit választ az autós, azzal csökken az autó tömege. Így csökken a fogyasztás, azaz kisebb a jármű szennyezése.
Ebben a bónuszt az jelenti, hogy kisebb a futómű rugózatlan tömege, azaz dinamikusabb és könnyebben irányítható az autó. Az egészre a koronát az teszi fel, amit a Tire Cologne szakkiállításon láttunk: a gyártáshoz öntvény maradványokat, a készre munkálás során keletkező forgácsot is használnak. Azaz újrahasznosítás is történik!
A zöldítési gondolatmenet végülis megállja a helyét, de látszik, hogy a vázolt elv a versenysportból és a sportkocsi építésből érkezett.
Színre lép a FlowForming
Az ATS az elsők között alkalmazta a FlowFormingnak nevezett felnigyártási technológiát. Ez a mások által is használt megoldás igazából kétféle eljárást keresztez (ötvöz ;-) ).
Az első része egy sima öntés, ahol a huncutságot az jelenti, hogy az öntőformából kikerülő felni kevésbé széles. A végleges nagyságát és kialakítását úgy nyeri el, hogy melegítés és a nagy sebességű forgatás közben görgőzik. Mindez a felni végleges formáját mintázó hengerre húzva történik.
A vázolt technika hatására az aluötvözet anyagszerkezete megváltozik, ezért lesz könnyebb és erősebb, mint a megszokott módszerrel készült kivitelek.
Fotó: ATS, alufelnibolt.hu