Felni formatervezési irányzatok

  • Közzétéve: 2023. 07. 31.

A könnyfémfelni-történelemben felfedezhetők különféle korszakok és divathullámok. Az autótuning elterjedésével és az új márkák megjelenésével rendkívül színessé és szélessé vált a kínálat.

Az első autókerekeket a szekerek sokküllős fakerekeiről mintázták. Érdekesség, hogy a fából készült felniket meglepően sokáig használták: a Ford T-Modellnél, 1926-ban jelent meg először a hegesztett acélból készült felni… Az első öntött acélfelni – ami hasonlít a mai utódaira – elég korán a piacra került (1910). Nagyobb mértékű elterjedésére még sok évet kellett várni.  


A kerékpárok és a motorok küllős kerekeit idéző drótküllős formatervezési irányzat ma is él. A Morgan klasszikus stílusban készülő autóihoz mostanság is rendelhető ez a nehezen tisztítható, viszont jó fékhűtési tulajdonságokkal és kis tömeggel rendelkező keréktárcsa típus.


Az 1970-es évekig nem igazán voltak a felnik terén komoly divathullámok. Ennek a legfőbb oka, hogy a sok gondozást igénylő – viszont súlyban legtöbbször verhetetlen – acélfelnikkel szerelték az autók többségét.

Az első klasszikus darab

Az első, talán klasszikus formatervűnek mondható mondható felnivel a Bugatti állt elő. Nagy valószínűséggel ez volt a világ első alufelnije is: Bugatti Type 35,1924.  


A könnyfémfelnik terén akadtak ikonikus darabok. Ilyen a Porsche 911 jellegzetes Fuchs felnije, amit VW Bogarakon is előszeretettel használtak. Vagy a Mercedes első S osztályának, kuglófra hasonlító keréktárcsája. Ide sorolható még a régebbi Ferrarik csillag alakú és a Lamborghini Countach gyorsan ikonná vált gyári felnije. 




M1 és BBS

Az átlagos autókra készült alufelnik nagy része sokáig nem voltak látványos darab. Pár hűtőnyílás volt rajtuk és ennyi. Az egyik meghatározó stílus gyökerei az 1930-as évek teli tárcsáihoz vezethetők vissza.


A BMW M1-nél debütált utcai autón a versenyzésben már kipróbált teli kerék (aero felni), ahol a felnin lévő tányérszerű burkolat mögött, szélterelő lapátokat helyeztek el. Ez 1978-ban jelent meg először a BMW M1-en, majd az 1989-es M5-nél bukkant fel újra.


A BBS többrészes, csavarokkal egymáshoz rögzített keréktárcsája szintén ikonikus darab.   

A tuning színre lép

Az autótuning Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban az 1980-as években kezdett éledezni, és az 1990-es esztendőkben pörgött fel igazán. Akkoriban a D&W katalógus és a tuning autós naptárak hihetetlenül népszerűek voltak. Itthon és külföldön akkoriban indult sok tuninggal foglalkozó újság.

Ennek a korszaknak a „gyermeke” a háromágú Brabus felni, ami nagy divatot teremtett. Az alufelni gyártók gyorsan lemásolták, így később sok átlagos autón is látható volt.  

Innentől kezdve mondhatjuk, hogy minden szabad volt, és hihetetlen formákkal, stílusokkal jöttek elő az autógyárak és a felni készítők. A német tuningcégek termékei voltak Európában az iránymutatók. Miközben az olaszokat sem kellett félteni.


Az időközben megjelent felni irányzatokat, még felsorolni is nehéz. A DUB és Donk külön történet. A szénszál megjelenése az egyik új vonal, de az ára miatt, az elterjedése csak a felsőbb ligában lehetséges.

Manapság újra divattá vált a szélterelésben élenjáró felni, amely időnként acélfelni és műanyag dísztárcsa kombinációja. Itt már nem a fékek hűtése a fő szempont, hanem a minél kisebb légellenállás elérése. Ezért a legjobban fogyó elektromos autókhoz mi is kínálunk felniket. Ezeknek két fő jellemzőjét emelnénk ki: nálunk barátibb árakat és szélesebb választékot talál, mint a márkakereskedésekben. Lásd. Tesla Model Y

A sofőr teendői a gumik és az alufelnik témájában
Előző cikk
A sofőr teendői a gumik és az alufelnik témájában
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre