Tesla Cybertruck – Komplikációk a dísztárcsa körül

  • Közzétéve: 2024. 06. 13.

Az amerikai márka kisteherautója nem csak a formabontó külsejével és a rozsdamentes acélból készült karosszériájával hívta fel magára a figyelmet, hanem a gumit szétgyilkoló dísztárcsájával is.

A Cybertruck példája is mutatja, hogy az autógyártás korántsem olyan egyszerű dolog, mint aminek látszik. A különleges, éppen Európában turnézó járművet, a felénk futó kisteherautóknál egy mérettel nagyobb, az úgynevezett teljes méretűek közé sorolják. Ez a Ford F150, a Chevy Silverado, a Ram és a Toyota Tundra ligája. A Cybertruck tengelytávja 3635 milliméter, jó tudni, hogy Suzuki Ignis 3,7 méter hosszú, azaz 7,5 centivel nagyobb, mint a Cybertuck tengelytávja… Az amerikai autó teljes hossza 5683 milliméter.

Színre lép a Cybertruck

Ha megtetszett a szuper feltűnő járgány, akkor ne rohanjon azonnal a Tesla kereskedésbe, és ne tépje fel izgatottan az ajtót. Ugyanis a Cyberturck – a méretei mellett – inkább a véleményes gyűrődő zónái és a nem igazán létező gyalogos védelme miatt elviekben nem lehetne Európában forgalomba helyezni.


A Tesla újdonságának a leleplezése 2019-ben történt, a sorozatgyártása pedig pár év késéssel, 2023 késő őszén indult. Mostanság azzal került be a hírekbe az elektromos kisteherautó, hogy sok órai megfeszített munkával tükörfényesre lehet polírozni a rozsdamentes acélból készült karosszériáját. Ami eredeti állapotában pl. a madárpiszokra igen érzékeny. Viszont a karcolásoknak, a billiárd golyóknak és más mechanikus behatásoknak nagyon jól ellenáll. Mozgó tükörré változtatva, nem tudni, hogy mennyit változik a szennyeződésekre való érzékenysége.  

Teflon Elon

Néha az az érzése az embernek, hogy a fenti becenevet nem véletlenül használják a cégalapítóra. És mintha lenne némi kettős mérce a márkával kapcsolatban. Ez annyit jelent, hogy akadnak problémák, amiért más gyárakat „keresztre feszít” a sajtó, addig a Tesláról szinte „lepereg” minden. Más gyárakhoz képest viszonylag keveset hírelik a felszínre került gondjaikat.


A legutóbbi ilyen eset a Cybertruck leeső gázpedál burkolata. A másik problémája az autónak, hogy a műanyag dísztárcsa lerepülhet a felniről, aminek az oka, hogy a széle beleér a gumiba. Ennek köszönhetően az abroncs is jóval hamarabb elhasználódik. Mivel 285/65 R20-as a gumiról van szó, ezért a cseréje nem olcsó. Remélhetőleg garanciában történik a csere, és minden régi vásárló megkapja az új, áttervezett dísztárcsát.

Ezeknek a hibáknak az oka, hogy a gyárakon komoly a nyomás az új modellek lehető leggyorsabb piacra dobásában. Ezért a megszokott közúti teszteket próbálják lerövidíteni, és számítógépes szimulációval pótolni. Ez a működési mód sajnos nem csak a Teslára jellemző, hanem az autógyárak nagy részére is.

Felni és gumi sérülések

Korábban már alaposan körbejártuk a felni- és gumisérülések témáját. És azt is, hogy a felnijavításnak mi a folyamata, ahol azt is megemlítettük, hogy mi az a határ, amikor szerencsésebb a hajlott, repedt felni javítását „elengedni”, és újat vásárolni helyette.

Most arra hívjuk fel a figyelmet, hogy az autós gyakorolja a parkolást, szerezzen nagyobb gyakorlatot a tárgykörben. Ezt azért érdemes megcsinálni, hogy a magas járdaszegély ne karcolja meg a felni fényezett és polírozott részeit. Ennek az eltüntetése nem egyszerű, de szerencsére nem befolyásolja a felni műszaki állapotát, „csak” rosszul néz ki.

A gyakorlásnál arra érdemes fókuszálni, hogy mekkora legyen a távolság a járdaszegély és a gumi között. A legveszélyeztetettebb felni/gumi párost a vékony oldalfalú abroncsok jelentik, ahol nincs a gumin peremvédő. Ezt a témát is körüljártuk már korábban.

A másik vétkes

A hazai utak állapota jóval több felni-, gumi- és futómű sérülésért felelős, mint a padkák. Ez ellen mindössze azt lehet tenni, hogy fokozottabb figyelemmel vezet.


A másik megoldást a vastagabb oldalfalú gumik jelentik, vagy olyan autó, ami jól bírja terepet, és gyárilag erősített oldalfalú terepgumival szerelik. Ezek a kisteherautók nagy része, vagy a Ford Bronco, Jeep Wrangler, Land Rover Defender és Suzuki Jimny típusú, valódi terepjárók. Elég fura ezt leírni, de a hazai útviszonyokra ezek a járművek a tökéletesen alkalmasak. Ezekkel közlekedve csak az óriási úthibáknál kell lassítani, az átlagos méretűeken történő áthajtás nem okoz sérülést a fenti modellekben.     


A padkázások következményei

A felni karcolódását könnyű észrevenni, ez szerencsére csak a felni kinézetét csúfítja el. A gumi sérült oldalfala már a biztonságot is befolyásolja, itt a megoldás a csere. Amiből észre lehet venni a gumi sérülést, az a szemrevételezés. Ha a kormányon rázkódás észlelhető, akkor ez legtöbbször a kiegyensúlyozatlanságnak köszönhető, ami eredhet a keréksúlynak az elvesztéséből vagy a gumit ért sérülésből is.       

Fotó: gyárak

Célkeresztben a kishaszonjárművek tuningja – Mercedes Vito
Előző cikk
Célkeresztben a kishaszonjárművek tuningja – Mercedes Vito
Következő cikk
Kisteherautók – Változtassa át!
Kisteherautók – Változtassa át!
Feliratkozom a hírlevélre