A padka veszélyei – Avagy a gumi és a felni sérülések elkerülése

  • Közzétéve: 2022. 10. 17.

Ha valakinek az autóján terepgumi és a hozzátartozó speciális alufelni található, akkor ez az írás nem neki szól. Ha átlagos felni/gumi párost használ, akkor érdemes tovább olvasnia.

A városiasodás, tudományosan fogalmazva az urbanizáció egyre nagyobb méreteket ölt. Ez a közlekedésre is komoly hatással van. A változás a gyakorlatban leginkább a hosszabb dugókban, az emelkedő parkolási díjakban és a sofőrök növekvő idegességében jelentkezik. A városi közlekedés velejárója a járdáról történő le és felállás, most azt járjuk körül, hogy ez mit okoz a guminak és a felninek. 

Szerkezettan

A gumiabroncs tartását és „szilárdságát” a futófelület alatt lévő szövetszálak biztosítják. Ezek alkotják a gumi vázát, azaz a karkaszt. Ennyi tudás elég ahhoz, hogy ezt követően a személyautóval a járdaszegélyek megközelítését lassabban végezzék.

Az ide vonatkozó jótanács, hogy minél magasabb a padka, a le és felállás sebessége legyen annál kisebb. A hirtelen lökés, az „ütközés” a járdaszegély „éles” oldalával nem tesz jót a futóműnek sem. Ezt a terhelést – és az ennél vadabbat – csak a kemény terepre szánt, erősített oldalfalú terepgumik vagy a munkagépek abroncsai bírják.   

Dudor figyelés

Ha a padkázástól vagy a kátyútól megsérült a gumi, annak jól láthatók a jelei. Ezt az abroncsok szemrevételezésével lehet felfedezni, a hiba megtalálásához szerencsére nem kell gumimérnöki végzettség.

Amit figyelni kell, hogy az abroncs oldalfalán látható-e kisebb-nagyobb dudor vagy repedés. A dudor jelzi, hogy sérült a gumi oldalfalában a szövetváz. Ezt a műveletet érdemes megtoldani azzal, hogy havonta ellenőrzi az abroncsok nyomását, ha kell, akkor fújtasson utána.

A repedés leginkább a gumi korára utalhat, ezért érdemes az abroncs oldalán lévő DOT szám megfejtésével képben lenni. Ugyanis hiába jól néz ki az abroncs és megfelelő mélységű a mintázata, miközben a gumi élettartama maximum 8-10 esztendő. Utána gyorsan elöregszik, mert az abroncsban lévő anyagok keverékének (pl. korom, kén, gumi, szövet- és acélszálak stb.) is van egy adott szavatossága. Az öregedésben fontos tényező a leszerelt abroncs helyes tárolása és hogy mennyit állt a tűző napon. 

Az alufelni

A vastag vagy vékonyabb oldalfalú gumi témát alaposan körbe jártuk. Ez most azért aktuális, mert a járdaszegély helytelen leküzdésekor a felni is sérülhet. A legrosszabb verziót az jelenti, ha a nagyobb tempójú padkára le- és felálláskor az alufelni pereme deformálódik. Ez történhet kátyúba hajtáskor is.

A sérülések megoldására két út létezik. Az egyiket a javítás jelenti, a másikat pedig az új felni vásárlása. A kettő közötti döntésben segít a keréktárcsa javítási díjának az összevetése, az általunk kínált széles felni választékkal és jó árakkal.

A probléma megoldásában segít még ez az írás, ahol részletezzük a javítások előnyeit és hátrányait. És megjelöljük azt a határt, ahol már szerencsésebb fémhulladékként értékesíteni a sérült felnit.      

Előfordul, hogy parkoláskor megkarcolódott az alufelni pereme vagy az oldala. Ez a sérülésfajta a felnik javításával és karbantartásával foglalkozó cégek területe. Ahol a bevált technológiákkal tüntetik el a karcokat és a hibákat.

Fotók: gyárak

Vékony oldalfal vagy buci? – A gumiválasztás kérdései
Előző cikk
Vékony oldalfal vagy buci? – A gumiválasztás kérdései
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre