Vékony oldalfal vagy buci? – A gumiválasztás kérdései

  • Közzétéve: 2022. 09. 12.

A sportos, vékony oldalfalú gumik egy dögös alufelnivel komolyat tudnak dobni egy átlagos autó kinézetén. Ezt a hazai útviszonyok között nem biztos, hogy jó ötlet meglépni.

A vékony oldalfalú sportos vagy a vastagabb oldalfalú gumi kérdésére az autó használatának a helye adhat választ. Nyugat-Európában bátran lehet a keményebb rugózással párosuló vékony oldalfalú gumiban gondolkodni. Az oka, hogy ott nagyságrendekkel jobb az utak minősége. A szomorú, hogy nálunk a választást a praktikum és használhatóság nagyon befolyásolja, ez szerencsére sok fiatalt és tuningolót nem tart vissza a sportos abroncs és a nagy átmérőjű felni vásárlásától.  


Ugyanis ha valaki a vékonyabb oldalfalú abroncs mellett dönt, akkor az azzal jár, hogy fokozott figyelemmel kell közlekednie. Ha elkap 80-100 km/órás tempónál egy kátyút vagy figyelmetlenül parkol, akkor ez gyorsan meglátszódhat a felnin is. A legveszélyesebbek a pocsolyák, ami alatt nem tudni, milyen mély a kátyú vagy az úthiba. 

Kátyúba hajtáskor, a „jobbik” esetben, csak a gumi oldalában szakadnak meg a szálak és dudorodik ki az ütéstől az abroncs oldala. Ekkor a csere a megoldás, mert ebben az állapotban a defekt veszély a sokszorosára növekszik.


Előnyök-hátrányok

A legfőbb előny természetesen a jobb kinézet, ami figyelem mágnesként működik. A vékonyabb oldalfalú, sportosabb gumi jobb tapadást és nagyobb kanyarsebességet eredményez. Ez a felépítés általában nagyobb alufelnivel jár, ami mögött már kényelmesen elfér a nagyobb átmérőjű, hatékonyabb fékszerkezet is. És máris kikötöttünk az autó tuningnál.

A másik oldalt a keményebbé váló rugózás jelenti, ugyanis a gumi kiveszi a részét az autó rugózásából. Ezért történik az, hogy a Nyugat-Európából behozott sportfutóművel és alacsony oldalfalú gumival szerelt autót hazánkban jóval kényelmetlenebb, szinte kellemetlen használni. A korábban emlegetett sérülésveszély a hazai úthálózatnál sajnos gyorsan előtérbe kerül. A figyelmetlen közlekedés és a rossz úthálózat párosa gyorsan eredményezheti azt a dilemmát, hogy a sérült felnit megjavítassuk vagy új felnit vásároljunk.

A pufi dzseki hatás

A vastag oldalfalú gumi komfort előnyt is okozhat, mert az abroncs ballonossága kényelmesebbé teszi a rugózást. Ezért a kinézet terén kell áldozatot hozni, kissé nagypapás lesz tőle az autó külseje, akár a téligumiknál. Időnként az ellentéte is előfordul, hogy a sportos autó a vastagabb oldalfalú gumival dögösebben néz ki.   

A másik előnye, hogy az úthibáknak jobban ellenáll, de természetesen ez sem bír ki mindent. Néha az az ember meglátása, hogy a ballonos gumival szerelt terepjárók, kisteherautók valók a hazai utakra… Egyébként, aki biztosra akar menni, annak a terepgumi javasolt, mert különféle szálakkal (aramid, kevlár) erősítették meg a terepgumikat. Ezért igen jól ellenálnak a behatásoknak.



Guminyomás ellenőrzés – Rezsicsökkentés, autós módra
Előző cikk
Guminyomás ellenőrzés – Rezsicsökkentés, autós módra
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre