A téligumik kapcsán több évtizedes népszerűsítési kampány segítségével jutottunk el oda, ahol vagyunk: teljesen egyértelmű a használatuk. Így van ez a nyárival is?
A nyárigumi kérdése jóval tisztább, itt a fő váltó erőt leginkább a biztonságnál kell keresni. Hogy miért ne járjon téligumival nyáron, arról az érveket itt olvashatja. Visszatérve a témára, az egyik kevésbé szem előtt lévő dolog a hazai úthálózat minősége és a nyári időjárás párosából következik. Ez sajnos keveseknek áll össze.
A vízensiklás művészete
Megnyugodhat, nem adunk szörfözési tanácsokat. A fent említett jelenség az, amikor az autó egy mélyebb és nagyobb pocsolyába megy bele, a vizet pedig a gumik mintázata nem tudja elvezetni. Ennek az eredménye, hogy az abroncs nem a szilárd burkolaton gördül tovább, hanem már a víz felszínén halad...
A vízenfutásnak jól észlelhető jelei vannak, ami a kormányon és az autó viselkedésében is jelentkezik. A részletekben most nem merülünk el, helyette ajánljuk ezt a cikket, ahol a témát alaposan kivesézzük. A lényeg, hogy adunk megoldásokat a problémára.
A hazai úthálózat úgy kapcsolódik az auqaplaning-nak is hívott jelenséghez, hogy a kijárt, nyomvályús, széttöredezett és kátyúkkal teli utak elősegítik a nagyobb méretű víztócsák képződését. És a „fűszert” is bele rakják, mert az autós nem tudja, mi található a pocsolya alatt… A felni sérülést követően lehet számolgatni, hogy melyik az olcsóbb, a felni javítása vagy egy új keréktárcsa vétele.
A futófelület mélysége
Érdemes a nagyobb utazások előtt körbenézni a járművet és a gumikat, ami egyébként a vezető elfeledett kötelessége. Ha esetleg a profilmélység nem megfelelő vagy sérülést lát az abroncs oldalán, akkor érdemes felkeresni a gumist, és a nálunk megrendelt abroncsokat ott felszereltetni.
Hogy melyik márkát és típust válassza, arra leginkább a külföldi autóklubok és a jó anyagi hátterű szakújságok tudnak választ adni. Ugyanis ők végeznek alapos teszteket a témában, amiket gyakran átvesznek a hazai autósújságok is. A tesztek értelmezéséhez pedig itt nyújtunk segítséget, ugyanis régen jóval egyértelműbbek voltak a dolgok.
Fékút és fejlesztések
A nyárigumik tesztjénél sokféle értéket mérnek, amelyek közül a fékút hossza az egyik kulcs, persze száraz és vizes felületen. Ide szorosan kapcsolható a gumik felgyorsult fejlesztési sebessége, az átalakuló gyártástechnológiák és a számtalan új anyag, amit használnak. Ezek eredményei jól láthatók. Példa rá a négyévszakos abroncsok „királyának” a nyári teljesítménye, ami felveszi a versenyt az átlagos nyári gumikkal…
Amit ezzel akarunk érzékeltetni, hogy a piacra került új termékek sok tekintetben jobbak a 4-5 évvel ezelőtt készült társaiknál. Itt nem csak a fékutat és a vizes teljesítményt értjük, hanem az utóbbi években célkeresztbe került gördülési ellenállást is. Amely az elektromos autóknál különösen nagy fontossággal bír.
Természtesen a kibocsátás elleni harcnak létezik másik oldala is, egy egyszerű módszer, aminek a segítségével Európában évente 4,8 millió tonna széndioxiddal kevesebb kerülne a levegőbe és 2 milliárd literrel kevesebb üzemanyagot kellene tankolni. De ez túl egyszerű és minimális pénzbe kerülő megoldás, tehát nem használják.
A lényeg, hogyha nyári abroncsát lecseréli, akkor nézze meg a kínálatunkat, és vásároljon. Még úgy is, hogy a felnivel együtt teszi ezt!
Fotó: gyárak