Elektromos autó eladások – A Tesla meztelen?

  • Közzétéve: 2025. 07. 30.

Pár év alatt sokat változott a villanyautók világa. Mára sok minden helyre került, ezt a legjobban a típusok használt piaci teljesítménye mutatja meg. Mostanra az is kiderült, hogy a Tesla miként boldogul, ha sűrűsödik a mezőny.

Az autóiparnál talán nincs ma jobban felkavaradott üzletág. Épp most zajlik a legnagyobb változása a műfajnak: alakul az elektromos átállás, miután kiheverte az iparág a Covid-19 hatásait. Az európai politika nagyon trükkösen, a környezetvédelem zöld mázával próbálja elfogadhatóvá tenni Európa és főként Németország ipartalanítását. Ez központi szabályozással történik, „mindenkinek” az érdekében.

Mindeközben landoltak a kínai gyártók, elég sok európai zöldautó kedvezményt megszüntettek, az autógyáraknál és a beszállítóknál pedig elindultak az elbocsájtások. Ha ez a káosz nem lenne elég, Trump elnök a hazai gyártás felfuttatását a megemelt vámokkal próbálja erősíteni. Ez az európai gyártók életét igencsak megnehezíti. A rendelkezés egyébként „pont jókor jött”, mert az eddig jól futó kínai piac rendesen beállt… Gyakorlatilag egy hurrikán közepén található az iparág, főleg Európában.

A vámok átrendezésének egyik „eredménye”, hogy Kína adminisztrációs eszközökkel alaposan megnehezítette a ritkaföldfémek kivitelét az országból. Aminek köszönhetően pár hónapon belül leállhat a világ autógyártása… Persze Kínán, kívül.

Az ázsiai országban sem minden fenékig tejfel, mert a cégek árversenybe hajszolják egymást. Miközben kiderült, hogy több millió új autót használtként próbálnak értékesíteni. Szóval a számokat is kozmetikázzák, és jó pár márka mehet csődbe nemsokára. De még az is megeshet, hogy a fentebb említett dolgok miatt rendesen fejre áll a sokak által csodált kínai zöld autós forradalom.      

Tesla

Kiváló klikkelési mutatókat biztosít Tesla és Elon Musk, ezt nem csak a Cybertruck-ot körüljáró cikkünkben használtuk ki, hanem most is. Ugyanis elég megnézni az amerikai vállalat kínálatát, és sok minden világos lesz.

A Model S 2012-ben lépett piacra, mostanság kezdik megszüntetni a forgalmazását. Az X szabadidő-autó 2015-ös „születésű”, a helyzete hasonló a limuzinéhoz, azaz a pályája végén jár. A Model 3 2017-ben landolt a piacon, az első években vállalhatatlan összeszerelési minőséggel. Ami szerencsére sokat javult.

A Highland kódnéven futó alapos frissítése 2023-ban történt. Az Y a márka húzóneve, amiből 2023-ban 2 211 601 példány fogyott. Tavaly megtört a lendülete a világ legjobban fogyó autójának, mert „csak” 2,1 milliót adtak el belőle.

2025 arról fog szólni, hogy a felfrissült Y miként teljesít. Az év elején beestek az Y eladások, mert „mindenki” az új típusra vágyott. Az optimisták malmára hajtja a vizet, hogy a Teslánál az esztendő első három hónapja általában a legrosszabb értékesítési mutatókat hozza. Közben a cégvezető politikai pályára is lépett, majd otthagyta. Ez a márka megítélésének nem igazán használt.   

A valóság ezer arca

Tavaly arról szóltak a hírek az autós és a gazdasági sajtóban, hogy lelassultak az elektromos autó eladások. A Tesla jövőjének a jóslásába nem mennénk bele, de lehet, hogy ez az esztendő vízválasztó lesz. Ugyanis a sokat emlegetett pite egész jól felmelegedett.

Ha megnézzük a márka kínálatát, akkor gyakorlatilag két modellt találni benne, a sok azonos alkatrészen osztozó Model 3-at és az Y-t. A Cybertruck koránt sem annyira sikeres, mint várták, a két nagy autó pedig remek konstrukció, de elég idős. Jó tudni, hogy az európai márkáknál hét év egy modell élettartama, a japánoknál öt. A feléhez közeledve jön a ráncok felvarrása, azaz felfrissítik a típust. 

A korábban folyamatosnak tekinthető árleszállításoknak köszönhetően a Model 3 a használt piac slágerévé vált. Ezért ma már valamivel 6 millió körül már elérhetők a legolcsóbb példányai. A típus hibái elég jól ismertek, és szerencsére elég sokan ráálltak a szervizelésükre, mivel a gyár ezt is „haladó” módon oldotta meg. (Pl. telefonon nehezen vagy sehogy sem elérhető el az egyetlen hazai hivatalos szerviz.)

A jelentős áresés a használtautó vásárlókon kívül senkinek sem jó. Ezért a lízing cégek és az első tulajdonosok elég sokat buknak az újonnan megvásárolt autóikon. Persze próbálják kitartani az árakat, de külföldről egész sok használt példányt hoznak be. A Belügyminisztérium adatai szerint az idei év első három hónapjában 850 Model 3 érkezett az országba. Ez a szám olyan sláger autókkal vetekszik, mint a VW Golf és a Ford Focus. A Model 3, márciusban a második lett a Focus mögött…

Lista

Persze önös érdek is vezérelt bennünket az elektromosautó helyzet ismertetésével kapcsolatban. Most képet kaphat arról, hogy milyen felniket kínálunk a felsorolt típusokhoz. A Model 3 ráncfelvarrás előtti verzióját igencsak érdemes körbe nézni. Ehhez a típushoz 18, 19 és 20 colos felnik közül lehet választani. Az Y első kiviteléhez, 19 és 20 colos keréktárcsákat tudunk ajánlani. Korábban itt veséztük a népszerű elektromos típusokat.

A BMW i3 örök sláger, a Nissan Leaf hasonló kategóriába került, mert idén már jön az új kivitele. A Model 3-hoz hasonló óriás buktát hozott az első vevőknél az Audi e-tron, a testes szabadidő-autó pár évesen, már 8 millió körül is elérhető. Ehhez a típushoz 19, 20, 21 és 22 colos felniket kínálunk. A VW ID.3, szintén jó ajánlat használtként.

Fotó: Tesla

Az új telephelyünk – A sárga porschés épület!
Előző cikk
Az új telephelyünk – A sárga porschés épület!
Feliratkozom a hírlevélre