A villanyautó forradalom nem csak az autógyáraknál dolgozó szakembereket állítja kihívások elé, hanem a gumikat fejlesztő mérnököket is. A nehézségek nagy részét három jól behatárolható terület okozza.
Ezek a megnövekedett tömeg, az óriási nyomatékok és az NVH. A három betűs rövidítés az egyik legfontosabb eleme az autók tervezésének. A zaj, vibráció és nyersesség hármas értékeinek az új modellnél mindig jobbnak kell lennie, mint amit a kifutó szériánál mértek.
Ezt úgy lehet a legkönnyebben megfigyelni, hogy az autós megy egy új típussal, és annak két-három generációval korábbi változatával. Ekkor válik világossá, hogy az új jármű mennyivel simábban fut és hallhatóan csendesebb az elődeinél. Aki vezetett már tisztán elektromos autót (BEV), tölthető-hibridet (PHEV) vagy hibridet (HYB), az képet kaphatott arról, hogy milyen az, amikor menet közben csend honol a fülkében.
A teljesen elektromos és a részben villamosított modelleknél eltűnt sok vibrációt és zajt keltő alkatrész. Ennek köszönhetően hallhatóvá és érzékelhetővé váltak olyan hangok és rezgések is, amik eddig a háttérben voltak, és nem zavartak senkit. Ezért a tervezők egy ideje ezekre a területekre fókuszálnak. Mert az eddig gondot nem jelentő részegységek és alkatrészek – pl. az abroncsok gördülési zaja – a szuper csendes fülkékben már jól hallhatóvá és zavaróvá váltak. A témában nem merülünk el jobban, fókuszáljunk inkább a gumikra. Mivel az aerofelniket és az automatikusan nyíló szellőző nyílásokkal ellátott felniket már korábban körbejártuk.
Gumik elektromos autókra
Ami biztosnak tekinthető, hogy a mai elektromos autók pár száz kilóval nehezebbek a hagyományos hajtásrendszerű társaiknál. De könnyen találni 3-4 tonna feletti óriásokat is.
A másik a műfajjal járó sajátosság, hogy a villanyautók nagyobb nyomatékot küldenek a kerekekre, és mindezt villámgyorsan teszik. Ezért ha a kerék-kipörgésgátló rosszul van beállítva, ez azzal is jár, hogy a gumik kopása gyorsabb. Ha az erős elektromos autót sport módban használják, akkor ez is eredményezheti a gyorsabb gumikopást. Persze ezek a módok az erős és sportosabb hagyományos hajtású modelleknél is „eszik” az abroncsokat.
Az új autók rejtett költségei
A másik huncutság, hogy a gumik méretnövekedése kezd megállíthatatlanná válni. Ezért gyakran előfordul, hogy egy prémium autón vagy egy átlagos szabadidő-autón 19-20 vagy 21-22 colos gumi található. Ez a vásárláskor sokak számára nem észlelhető, komoly rejtett költséget jelent. Amivel sokan csak akkor szembesülnek, mikor megrendelik nálunk az új téli vagy nyári szettet. S ekkor látják, hogy mennyibe kerül egy abroncs… A kisebb átmérőjű gumi/felni párossal pedig rosszul néz ki az autó, mert a nagy átmérőjű kerék is része a formatervnek. De ez már egy másik téma.
Fókuszban az ellenállás
Mivel az elektromos autóknál a hatótáv és a gazdaságosság körül forog minden, ezért a mérnököknek minden apró részletre oda kell figyelniük. Emiatt a mintázat kialakítása és az anyagok is kiemelten fontosak. A tárgykörben a BMW i3 nagy átmérőjű és vékony gumija és a Toyota Aygo Cross fura méretű abroncs/felni párosa a jó példa.
légellenállás mellett azt is meg kell oldani a szakembereknek, hogy a gumi jól tapadjon. Azaz átvigye a nyomatékot az útra, miközben a gördülési ellenállása a lehető legkisebb legyen. Persze a zajkibocsátással is hasonló a helyzet.
Ezért nem véletlen, hogy direkt az elektromos autókra terveznek abroncsokat, amelyek a fent felsorolt feltételeknek megfelelnek. Ezek eléréséhez a gumigyárak új anyagokat, új tervezési és gyártási módszereket vetnek be.
Fotó: gyárak