A keréktárcsa és a gumiabroncs legnagyobb ellensége Magyarországon: az utak minősége. Most néhány hasznos tanács következik, hogy mit tegyen a különféle szintű felni sérülések esetén.
A tapasztalatok szerint két fő vonalat lehet megkülönböztetni a keréktárcsák sérülésénél. A „jobbik” esetet az jelenti, hogy az alufelni külső felületét a padka megkarcolja kisebb-nagyobb mértékben. Erre gyógyír a peremvédős gumiabroncs és az, hogy sofőr nagyobb odafigyeléssel parkol.
Ami szinte teljesen megszünteti ezt a problémát, ha a dögösen kinéző, vékony oldalfalú abroncsot egy bucibb oldalfalúra cseréli. Ami kevésbé sportos, nem mutat annyira jól, viszont a hazai utakat nagyságrendekkel jobban bírja és kényelmesebbé válhat tőle a jármű rugózása is. (A témában korábban született értekezésünket itt olvashatja.)
A felni rendbe hozatala ilyen sérülés esetén viszonylag egyszerű, mert „csak” a felülete karcolódott. Ami megnyugtató, hogy a karcolások rendbe tételére elég sokan szakosodtak.
A fekete leves
A sérülések másik csoportját az jelenti, ha az alufelni pereme kisebb-nagyobb mértékben megsérült. Itt a legvadabb az, ha kitört belőle egy darab, az enyhébb, ha meghajlott a felni, ami hozhat magával repedéseket is. Ezeket a legtöbbször kátyúba hajtás okozza.
Az ok
A tavaszi és nyári időszak esői jó elrejthetik a csapdákat, így a mélyebb pocsolyákon érdemes óvatosabban átkelni. A vékony oldalfalú gumi és a járdaszegély tempósabb találkozása is okozhat gondokat.
A felnisérülés másik hozadéka, hogy a gumi oldalfa is megsérülhet, pl. dudor keletkezhet rajta. Ilyen esetben a csere javasolt, mert az oldalfalon lévő szálszakadástól a defekt bármikor bekövetkezhet. A mélyebb pocsolyákon történő átkelés másik velejárója a vízensiklás. Az aquaplaningnek hívott jelenség veszélyeit, észlelését és a vízre történő felfutáskori teendőket korábban már körbe jártuk.
Javítás vagy új vásárlása?
A legfőbb kérdés, hogy mi alapján érdemes döntést hozni a sérült felni „sorsáról”? Erre a válasz: a biztonság. Az autós és a többi közlekedő biztonságát kell szem előtt tartani, ez a legfontosabb tényező.
Alufelnik javításával sokan foglalkoznak, a teendő, hogy a sérült keréktárcsa rendbehozatalára ajánlatot kér. A szakemberek mondanak egy munkadíjat vagy azt, hogy menthetetlen. Ezt az összeget kell összevetni az új vagy a használt felni árával. Ha nem sok az eltérés a javítás és az új ára között, akkor mi az új megvásárlását javasoljuk. Itt a hátrány, hogy sokszor egy garnitúrában kell gondolkodni, nem egy darabban.
Fontos tudni, hogy ezt a tanácsot nem az motiválja, hogy még jobb eladásokat produkáljunk, hanem inkább a biztonság és a felelősség kérdése.
GEM Motorist