Téli gumival nyáron – Kalandra fel!

  • Közzétéve: 2023. 08. 21.

Néhány autón látni a nyári melegben téli gumit. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a tulajdonos nem tud beruházni egy garnitúra nyári abroncsba vagy egyszerűen elfeledkezett a cseréről. Pedig érdemes váltani.  

Az abroncsok tapadásáról szóló cikkünkben alaposan körüljártuk a téli és a nyári gumik közötti különbségeket. Röviden arról van szó, hogy teljesen más körülményekre fejlesztették ki a kétféle gumiabroncsot.

Hogy a címben felvetett élethelyzet jobban érthetőbb legyen, érdemes a hőmérsékletet és a használati körülményeket megvizsgálni. Vegyük a nyári 30-35 fokos hőséget, aminek köszönhetően az aszfalt könnyen fel tud melegedni 50-60 fokra. Nyáron az esetek nagy részében száraz az idő, a csapadék ritkább.

Téli körülmények

Az ellenpélda a tél, amikor a napi átlaghőmérséklet – a gumigyárak reklámjaiban sokat emlegetett – hét fok alá csökken. Közben hajnalban megjelenik a dér. Előfordul havas és az ónos eső, nem is beszélve a hóról.

Jól látható, hogy a kétfajta gumiabroncsot teljesen eltérő körülményekre fejlesztették. A gumik működési tartományai teljesen mások. Ezért trükkös és időnként veszélyes a nem megfelelő évszakban használni a nyári és a téli gumit.


A veszélyességről télen a legkönnyebb meggyőződni. Amikor a hidegben és havon rendkívül rosszul tapadó nyári gumit használnak egész télen. Ez jól érthető példa, amihez nem kell különösebb magyarázat.

Nyáron, téli gumival

A fordított eset kevésbé tűnik kockázatosnak, viszont akad egy tényező, amivel sokan nem számolnak. Ez pedig az, hogy a téli abroncs jóval puhább gumikeverékből készül, mint a nyári. Azért, hogy a hidegben – ami lehet akár -25- -30 °C is – jól tapadjon. Ezért nyáron, a forró aszfalt és a meleg miatt – kis túlzással – a téli abroncs rágógumiszerűen tapad. Ami annyit jelent a gyakorlatban, hogy jóval gyorsabban kopik, ezért hamarabb elhasználódik.


Megoldás lehet a nyári-téli abroncs szett váltása mellett, a négyévszakos gumi. Ez leginkább azoknak javasolt, akik keveset mennek évente, zömmel városban használják az autót és nagyobb hó esetén, pár napra tudják nélkülözni a járművüket.


Gumi hólyagosodás és szemcsésedés – Csak az F1-es pilóták problémája?
Előző cikk
Gumi hólyagosodás és szemcsésedés – Csak az F1-es pilóták problémája?
Következő cikk
Megérkezett – Monaco Wheels
Megérkezett – Monaco Wheels
Feliratkozom a hírlevélre