A menőség egyik jele, hogy szembe megy valaki a törvényekkel, így meg tudja mutatni a haveroknak, hogy milyen király csávó. A közlekedés egy olyan „játszótér”, ahol érdemes betartani a szabályokat. Elmondjuk miért.
Sokan a pokolba kívánják a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, amiért a törvény ökleként lesúlyt a nem szabályosan tuningolókra, és azokra, akik különféle változtatásokat szeretnének végrehajtani a járművükön. Bármilyen furcsa, de érthető az NKH és az ezen a területen dolgozók szigorúsága. Az oka, hogy közlekedés olyan játéktér, ahol nem egyedül vagyunk. Az ellenpélda a számítógépes játék, ahol mindent is szabad csinálni, természetesen következmények nélkül.
A téma felvezetése kissé hosszadalmasra sikerült, a vonal, ami mentén haladunk, az a korábbi cikkünk. Abban azt jártuk körbe, hogy mi az a határ, amikor olcsóbb és biztonságosabb új alufelnit vásárolni, mint súlyos ezrekért vagy tízezrekért javítattni a felnit, pl. egy padkázás vagy kátyúfogást követően.
Gépi munka
A kitalált példa azzal indul, hogy hősünk autót vált, de a régebbi masináján lévő felnik majdnem minden szempontból passzolnak az új járgányához. A szélesség, az ET szám és egy csomó minden megfelel, csak a felni középfuratánál találni néhány milliméteres eltérést. A gondolkodás a témában: „A nagyobbítást a haver meg tudja oldani, mert gépműhelyben dolgozik, és pikk-pakk eltűnteti azt a kis különbséget. Ilyen minimális eltérés miatt felesleges eladni a régi felnit és venni egy másik garnitúrát. Nem lesz gond, a mérnökök úgyis ráhagyással dolgoznak.”
A felni gyártása
Az esztergagép beindítása előtt előtt érdemes képbe kerülni azzal, hogy a felni tervezése és gyártása az nagyban különbözik pl. egy műanyag kutyatál elkészítésétől. Ahol a legnagyobb veszélyt az jelentheti, hogy kicsit sorjás marad a tálka alsó része.
Az alapanyag minősége, a különféle ötvöző anyagok aránya, az öntés, és az azt követő munkák miatt néz ki úgy a felni, ahogy kinéz. És lesz olyan szilárd, amilyen. Hogy kereskedelmi forgalomba kerülhessen, ahhoz különféle vizsgálatokon és teszteken kell átmennie. A tervezésben és gyártásban sok mérnöki munka és szaktudás található, a legtöbb felnis cég már évtizedek óta működik. Ez a technikai és emberi háttér áll szemben a haverral, aki kiesztergálja a felniből azt a pár millimétert.
A másik fontos tudnivaló, hogy autóalkatrész és autóalkatrész között is akadnak különbségek. A gumi/felni párosról azt kell tudni, hogy a gumi négy tenyérnyi felületén történik az autó kormányzása és a meghajtása. Ezért a gumi/felni páros kritikus eleme az autónak. És nem csak a külseje fontos, ami miatt leginkább vásárolják. Ha unja a felni és gumikereskedő „mantráját” a biztonságról, és hozna újabb érveket a barkácsolás mellett, még egy dolgot ajánlunk a figyelmébe.
Baleset esetén
Ez pedig a ritkán hangoztatott jogi oldal, ezt is példákon keresztül a legjobb bemutatni. Amikor a papíron 50 köbcentis – azaz rendszám nélkül használható robogót – lehet úgy tuningolni, hogy 70 köbcentis hengert alkalmaznak. Ez menő, mert gyorsan lehet vele menni és – a rendszám nélküliség miatt – szinte lehetetlen a tulajdonos beazonosítása. A témában az egyik „bukta” lehetőséget, a rendőrség mobil teljesítménymérő padjai jelentik. Amivel könnyen meg tudják állapítani, hogy ki közlekedik „okosított” hengerrel. Ez után jár büntetés.
Ennél trükkösebb és fájdalmasabb, amikor a személy egy baleset részese lesz. Ha kiderül, hogy a motorja nem szabályos ötvenes, akkor a gyorsan fordulhat a felelősség kérdése. Ez a drágább és a fájdalmasabb út.
A kiesztergált középfuratos felninél ez a legfájóbb pont. Ha baleset történik, és kiderül, hogy a felni nem gyári – hanem kókányolt –, akkor szintén gyorsan változhatnak az esélyek a bíróság előtt. Ez még akkor is megtörténhet, ha nem a felni hibája miatt történt a baleset.
A tízezer fölötti felni választékunkat, itt találja.
Fotó: gyárak és GEM Motorist