Az autósoknál a gumikra mostanság több figyelem kerül, mert elindult a nyári abroncsok télire cserélése. Időnként érdemes alaposabban megszemlélni a le- és felkerülő gumikat, mert a kopásukból sok dologra lehet következtetni.
Bármilyen furcsa, de az autósnak nem csak az a dolga, hogy beül a járművébe és közlekedik vele. Pár apró dologra neki is figyelnie kell, ugyanis a sofőrnek is adódnak kötelező tennivalói, azaz kötelességei.
Az elindulás előtti autó körbejárás előnye, hogy észre lehet venni azt, ha a négykerekű valamelyik kereke laposabb, vagy defektes. Esetleg megsérült az autó külseje. És azt is, ha a gumi mintázata elkopott, vagy a futófelület egyes területei simábbak. Ez az a pillanat, amikor érdemes gumishoz vagy futóműjavításokra és futómű beállításokra specializálódott szakemberhez fordulni.
Alacsony és magas
A gumikopásoknál a legkönnyebben kiküszöbölhető problémát a rendellenes guminyomás okozza. A nem megfelelő nyomásról árulkodik a romló tapadás és a csökkenő kanyarsebesség.
Ha valaki sokáig alacsony nyomású gumikkal közlekedik az autójával, az nem csak a masina enyhén megnövekedett „étvágyán” vehető észre. Jól látható jele az, ha abroncs két széle kopik, mivel - nagy részben - azon történik a gördülés. A magas nyomásnál a gumi szinte csak a közepén fut, ezért kopik ott gyorsabban.
Ennek a két kopásfajtának az orvoslása a legegyszerűbb: a guminyomást időnként ellenőrizni kell. A gyári nyomásérték kiderítéshez szerencsére nem kell semmiféle autószerelői vagy műszaki végzettség. Az információ beszerzése nagyon egyszerű: az autó első ajtajának a belső részén található egy matrica, ahol feltüntetik az abroncsok nyomását.
Kagylós és társai
Ha a gumiabroncson kagylós, más néven csészés kopás látható, akkor ez az a pillanat, amikor el kell menni a futóművekre specializálódott szervizbe. Ott kideríthető, hogy melyik alkatrész a hibás, jobbik esetben, csak a futóműbeállítás „ment el”.
Az elhanyagolás hátránya, hogy cserélni kell az abroncsot, azaz el lehet kezdeni nézelődni a széles gumi kínálatunkban.
Fűrész
A trükkösebb és a nehezebben észrevehető kopások közé tartozik a fűrészfogas kopás. Ez a futófelület végigsimításával vehető észre a legkönnyebben. Ennek okai között a futómű hibái mellett a rengeteg autópályán és autóúton megtett kilométer is okolható, plusz az érdesebb aszfalt.
Egyoldalúság
Az is a futómű valamely elemének a hibájára utal, ha a guminak csak az egyik széle kopik. Ennek az orvoslása az, hogy futóműves műhelybe kell menni az autóval, ahol megtudják állapítani a kopást kiváltó okokat.
Egy igen érdekes gumi kopási formával zárjuk a cikkünket. Ennél az abroncs széleitől kissé belefelé, a két vékonyabb csíkban tűnik el a mintázat. Ez akkor történik, ha a gumi egy vagy több mérettel nagyobb, mint amit a keréktárcsa megenged. Ezért használódik el gyorsan a két keskeny felület a gumiabroncsnál.