Active Aero Wheel – Okosan hűtik a fékeket!

  • Közzétéve: 2023. 11. 06.

Az autókban már jó ideje alkalmaznak mozgó aerodinamikai elemeket. A jelek szerint ez a technológia eljutott a kerekhez is. Ennek ellenére még ne keresse a webshopunkban!

Nemrég írtunk a légellenállás csökkentésére használt, úgynevezett aero felnikről és az okosgumikról is, amelyekhez mobilos alkalmazás társítható. Most itt az okosfelni. Mielőtt elmerülnénk az egyszerű és könnyű megoldás részleteiben, egy szómagyarázattal indítunk. A mai gépekben és berendezésekben, egyre több helyen használnak aktuátorokat. Ez a szó az angolból érkezett a magyar nyelvbe, a kifejezés eredete valószínűleg a latin cselekvés szóra vezethető vissza. Magyarítani talán úgy lehetne az aktuátort, hogy mozgató, beavatkozó.


Ebből következik, hogy olyan szerkezetet jelent, ami különféle módokon (elektromos, hidraulikus, pneumatikus stb.) működtet gépeket vagy ezek bizonyos részeit. Jelet kapva, ki- és bekapcsol dolgokat. Példa rá a dulpa-tengelykapcsolós automata sebességváltókban elhelyezett aktuátorok, amelyek kapcsolási feladatokat látnak el. Egyszerűbb és kevésbé mostoha körülmények között is alkalmazzák, például az autók hűtőrácsainak a nyitásánál és zárásánál. Vagy sportkocsik légterelő elemeinek a mozgatásánál.


Active Aero Wheel

A fenti néven futó termékkel szeretne betörni a felni piacra a CompActive GmbH. Az újdonságukat megmutatták a 2021-es Hannoveri Ipari Vásáron, ami a világ legnagyobb ilyen típusú rendezvénye.

Az aktív aerodinamikai elemmel felszerelt alufelni a kisebb légellenállásért folytatott harcban kaphat szerepet. A német „okosfelnit” még nem kell keresni a kínálatunkban, de nem lennénk meglepve, hogyha belátható időn belül landolna. Az oka, hogy viszonylag olcsón megvalósítható és könnyű.          

Hogyan működik?

Viszonylag egyszerű volt a dolga a fejlesztőknek, mert a cégnek a fő tevékenysége a CompActive néven futó aktuátorok gyártása. Ezekből többféle méretűt készítenek. Közös bennük, hogy a rugalmas fémlapra szerelt műanyag részben emlékező fémből készült huzalok találhatók. A munkát ezek végzik, a vezérlésükről ­­– esetünkben – a hőmérséklet gondoskodik. Azaz ha fékek hőfoka elér egy bizonyos szintet, akkor kinyílnak a küllők között lévő fémlapok. Ahogy a hőmérséklet visszaáll, az alufelni külső felülete újra sima és zárt lesz. Ennek a megoldásnak köszönhetően az autó légellenállása alacsony szinten tartható, miközben a fékek hűtése is megoldott marad.


A széndioxid kibocsátás elleni harcban ennek az aprónak tűnő megoldásnak is fontos szerepe lehet. Ezért nagy valószínűséggel viszonylag gyorsan széria gyártásba kerülhet.

Gumikopás fajták – Kagylós, fűrészfogas és középen sima
Előző cikk
Gumikopás fajták – Kagylós, fűrészfogas és középen sima
Következő cikk
Megérkezett – Monaco Wheels
Megérkezett – Monaco Wheels
Feliratkozom a hírlevélre