A jól bevált lemezfelni még valamennyire tartja magát az alufelnivel szemben, de néhány területen újra színre lépett. Ez a belépő szintű új járművek és az autó tuning néhány szeglete.
Az acélfelnit már korábban többször is körbejártuk. Ezt abból a szemszögből tettük, hogy pár éve megérkeztek a téli körülményeket igen jól bíró könnyűfém-felnik. Ezeknél a kulcsot a felületük kezelése jelenti. Ennek köszönhetően a hólé, a jég, a hideg és a fékbetét porának a keverékét jóval jobban bírja ez a keréktárcsa, mint a hagyományos társai. (Ezt a keréktárcsa fajtát a kínálatunkban a Télre is ajánlott piros címkéről a legkönnyebb felismerni.)
Miközben az acél felninek ott vannak az esztétikai problémái és a karbantartás igénye. A két irányzat közötti „harcot” most hagyjuk, ezt már korábban alaposan kitárgyaltunk, és fókuszáljunk a vasfelniként is emlegetett hagyományos keréktárcsára.
Hol kapható?
A válasz furcsának tűnhet, de az új autókat is szerelik acélfelnivel. Mostanában a divat és a jó kinézet végett kerül az autókra. Ebben a körben olyan járműveket találunk, mint a Fiat 500, Fiat Grande Panda, Land Rover Defender vagy a már nem gyártott VW Beetle. A friss a témában a nagy Pandával műszakilag megegyező Opel Frontera. Itt az autó kinézetéhez komolyan hozzájárul a szellőzőnyílásokkal ellátott, szépen lefestett acél keréktárcsa.
A következő szintet a praktikum jelenti, ezért kapott vasfelniket a Ineos Grenadier, ami egy vérbeli terepjáró. A mai világban fura, de terepen ténylegesen használható ez az autó, ez is a létrejöttének a célja. Ide sorolható még, a nemrég környezetvédelmi okok miatt az európai forgalmazásból kivont Suzuki Jimny. (Ez az európai piacot értintő visszavonás, jól mutatja az EU környezetvédelmi politikájának a visszásságait és őrültségét.)
A praktikusság vonalát tovább lehet vinni, ide jól passzolnak a kisebb-nagyobb haszonjárművek és a kisteherautók alapkivitelei. Ezért nem véletlen, hogy a vállalkozók komolyan „rárepültek” ezen masinák szépítésére. A trükk abban rejlik, hogy a szuper kényelmes személyszállító kiviteleik komoly luxust nyújtanak, miközben kívülről nem látszik, hogy 25-30 vagy 40 millió forintba kerülnek. Ezt a témát már többször is körbejártuk, itt és itt olvashat ezekről a járművekről.
A japán belpiacos modelleken (JDM) is sűrűn előfordul az acélfelni. Még olyan kultikus típusokon is mint a Subaru Impreza vagy a Mitsubishi Lancer Evo. Ma is kapható Japánban a Mazda MX5, ilyen felnivel. Ennek az oka, hogy a sokszor fényezetlen lökhárítóval szerelt modelleket tuning alapnak vagy versenyautónak szánják. Ezért felesleges a szuper felni és a súlyt növelő magas felszereltség.
A spórolás világa
A következő területet a belépő szintű autók jelentik, amikre már nem mondhatjuk, hogy olcsó autók. Ez a terület a Dacia Sanderót, Suzuki Ignis-t és társait jelenti. Itt található egy ide nem illő szegmens, az elektromos autóké. Amelyek az esetek többségében bőven 10 millió feletti árcédula található. A gyárak különféle akcióinak köszönhetően, a Tesla és a VW néhány modelljét acélfelnikkel árulták. Ami az árcédulát látván elég furán nézett ki, de mi biztosítunk működőképes megoldást erre a problémára. És a Toyota Aygo X, szokatlan méretű felnijére is. A pontot az i-re a tízezer fölötti felni választékunk teszi fel, amiben úgy a legegyszerűbb keresni, ha a felni választónkat használja.
A felkapott terület
Meglepő dolog, de jó néhány tuning területen fókuszba került az acélfelni. Ezért ha talál a garázs mélyén egy garnitúra lemezfelnit, akkor nem biztos, hogy érdemes elvinni a MÉH-be. Szerencsésebb rozsdátlanítani és meghirdetni, valószínűleg többet kap érte.
A tuningnak akad egy területe, ami nem a nagy szárnyakról és az óriás felnikről szól, hanem az altatásról. Ez a stílus akkor nyer értelmet, amikor a drága, láthatóan tuningolt vagy gyárilag is erős autó mellé beáll egy lepusztultnak látszó járgány. A legrosszabb, ha ez egy egyterű, anyataxi matricával… És a bontószökevénynek látszó masina simán legyorsulja a látványos autót. Ezt nevezik sleepernek vagy Q-autónak.
California love!
Az Egyesült Államok leggazdagabb állama nem csak a filmiparáról híres, hanem az autós kultúrájáról is. Az 1960-as években indult hippi korszak ezen a téren is megjelenik. A Transporter első kiviteléhez, és a Bogár tuning kultúrájához szorosan kapcsolódik az acélfelni. Természetesen szépen lefestve, esetleg hippisen színesre pingálva. A VW Bogár alapú Karmann Ghián is gyakran megjelenik a Cal Look néven futó stílus.
A Dél-Londoni formák is visszarepítenek az időben. Itt a fókusz, az 1950-es évektől kapható Ford modellekre kerül, ami elmehet az 1970-es évekig. Kulcsadat: a tunerek hazai pályán gyártott típusokkal dolgoznak, amelyek felénk kevésbé ismertek. Ezen járgányok némelyike ismerős lehet a Harry Potter filmekből.
Ha a Cult stílust szeretnénk jellemezni, akkor erre az egyszerűség, letisztultság, tudományosabban fogalmazva a sallangmentesség a jellemző. Ez érthető is, mivel finom szélesítéssel ellátott vagy eredeti méretű gyári acélfelnit használnak. Olyan autókon, mint a régebbi VW Golf, Opel Astra vagy a klasszikus BMW-s értékeket mutató E30-as belső kódú BMW 3-as széria, amit 1982-1994 között gyártottak.
Fotó: gyárak