Aquaplaning – Mi az, és hogyan előzhető meg?

  • Közzétéve: 2022. 04. 15.

Az aquaplaning jelentése vízen siklás vagy vízre felúszás. Az autóvezetőket érintő jelenség hevesebb esőzések és zivatarok idején gyakrabban előfordul.

Miután közel 4 ezer gumiabronccsal bővítettük a 7 ezer darab körüli alufelni kínálatunkat, ezért tanácsokat már nem csak felnik kiválasztásához adunk, hanem a gumik témájában is.

A gumiabroncsok jelentőségét nem lehet eleget hangsúlyozni. Az oka: a gumi kettő vagy négy tenyérnyi felületen viszi át a nyomatékot az útra, ráadásul a gumikon keresztül történik az autó irányítása is. Ezért az abroncs közlekedési biztonsági szerepe igen nagy.

Az aquaplaning

A vízen siklás, vízre felfutás jelensége már régóta ismert. Ez akkor jelentkezik, amikor az autó kerekei összefüggő, mélyebb vízfelületre futnak. Ekkor a jármű kormányzása hirtelen könnyű lesz, és hiába tekergeti a sofőr a kormányt, a jármű nem tér ki a megkezdett irányból. Az érzés kb. olyan, mint amikor télen hirtelen összefüggő jégfelületre ér az autó.


Az aquaplaning előfordulását a hazai úthálózat rossz minősége sajnos elősegíti. A teherautók, buszok által kijárt nyomvályús utak, autópályák jelentik az első számú veszélyforrást, ugyanis a nagyobb mennyiségű csapadék innen nehezen vagy egyáltalán nem tud elfolyni. Ezért amikor ráhajtanak nagyobb tempóval a mélyebb vízfelületre, akkor a gumiabroncs nem az aszfalton gördül tovább, hanem felúszik a tócsa tetejére. Ezért lesz hirtelen könnyű a kormány és hosszabb-rövidebb ideig kormányozhatatlan az autó.

A teendő

Az aquaplaning észlelésekor elsőként azt érdemes csinálni, hogy a sofőr megőrzi a hidegvérét, és nem kezd el össze-vissza kormányozni és hirtelen fékezni. Ezeknek a mozdulatoknak az lehet ugyanis az eredménye, hogy mikor újra az aszfalton fut a gumi, akkor nem biztos, hogy abba az irányba áll a kormányzott kerék, amerre a vezető menni akar… Ilyen helyzetben nehéz „összeszedni” az autót, főleg autópálya tempónál. A teendő: óvatos gáz elvétel, s miután már kormányozható a jármű, jöhet a kíméletes lassítás.

Az elhangzott tanácsok a kocsmában zajló beszélgetésnél jól hangzanak. De a legtöbbször a tanácsokat osztó „szakértő” - akár az átlag autóvezető -, ilyen helyzetben általában pánikba esik és megtörténik a baj.

A megoldás

A gyógyírt a problémára a vezetéstechnikai centrumok jelentik. A vezető képzési központokban első lépésként 25-30 km/órás tempónál gyakorolják a sofőrök, hogy mi a teendő ilyen és más típusú vészhelyzetben. Innen fokozatosan fel lehet építeni a sofőr vészhelyzet-kezelő képességét, amibe bele tartozik a vízen siklás megoldása is.   

Gumiabroncsok

A megoldást az is jelentheti, hogyha a vezető az úton összefüggő vízfelületet vagy óriási tócsákat lát, akkor csökkenti a sebességet, majd lassabban hajt át rajtuk.


Érdemes ügyelni a guminyomásra is, ugyanis a laposabb guminak nagyobb a felfekvő felülete, ezért a minták nehezebben vezetik el a vizet. Érdekes tapasztalat, hogy a szélesebb gumiknak a vízelvezető képessége - azonos mintázatot feltételezve - rosszabb, a keskenyebbeknél. 

A másik jótanács, hogy nem érdemes megvárni a törvényileg előírt 1,6 milliméteres minimális minta mélység elérését. Mert ez az érték már veszélyes tud lenni csapadékos időben. Az oka, hogy a kopott gumin lévő mintázat jóval kevesebb vizet tud elvezetni, mint az újabb abroncs.

Nyári gumi választékunkat itt találja. Ha télen nem jár síelni, viszonylag keveset megy évente, és az esetek nagy részében városban közlekedik, akkor érdemes az egyre jobb minőségű négyévszakos gumik között válogatnia.

Kép: GEM Motorist Assist, Renault

Nyári gumi – Teszt a lelke mindennek!
Előző cikk
Nyári gumi – Teszt a lelke mindennek!
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre