A sofőr teendői a gumik és az alufelnik témájában

  • Közzétéve: 2023. 07. 24.

Lehet, hogy új dolog néhány autósnak, hogy érdemes egy kis figyelmet fordítania a gumiabroncsokra és a felnikre. Az oka: egy manapság ritkán hangoztatott kötelesség.

Amihez a téma csatlakozik, az a felelősség, amely az utóbbi időben egyre kevesebbet használt szó. Ez annyit jelent, hogy a személy odafigyel a dolgaira, legalább annyira, hogy minimál szinten foglalkozik velük. Azaz gondozza, rendben tartja vagy tartatja.

A filozófikus hangulatú indításból térjünk át a való világba. Ha valakitől idegen a műszaki terület és az autó, akkor nem egyszerű a dolga. Tud még egyet csavarni a helyzeten, ha a tulajdonost semennyire sem érdekli a négykerekűje, mert használati tárgynak vagy egy közlekedőedénynek tekinti…  

Amit ilyenkor lehet tenni, hogy erőt vesz magán és utána jár a dolgoknak, azaz ismereteket szerez róla. Ez annyit tesz, hogy beszél egy gumissal, autószerelővel, vagy a témában jártas családtaggal, baráttal. Megkérdezi tőlük, hogy mire figyeljen a járművével kapcsolatban. Ekkor arra érdemes fókuszálni, hogy melyek az alapvető tudnivalók és teendők az automobillal.

Szerencsére lehet találni olyan szakembereket, családtagokat, akik jó szándékúak és segítőkészek. Plusz tudnak viselkedni, és nem nevetik ki az amatőr kérdéseket feltevőt.

Ez hasonló téma, mint a sokaknál „lehetetlen küldetésnek” tekintett kerékcsere. Ahhoz is így érdemes hozzáállni. Bármilyen hihetetlen – egy kis gyakorlás követően – meg lehet tanulni.

Az előírás

Az autóvezetés tanulásakor, a műszaki oktatáson elhangzik néhány tennivaló. Ami felsorolja a sofőr kötelességeit. Itt megtalálható az is, hogy indulás előtt körbejárja a járművet, és szemrevételezi. Ez pár másodperces elfoglaltság. Eközben észre lehet venni, hogy a gumi oldalán található egy dudor vagy az egyik kerék laposabb a többinél. Esetleg az is megfigyelhető, hogy a felni oldala sérült. Vagy az egyik abroncs mintázata kopottabb.

A tárgykörben található egy jól működő elv, ami kiválóan használható a gyakorlatban. Ez a következő: képben lenni azzal, hogy milyen az, amikor az autó jól működik. Ha ettől eltérő zajokat, mozgásokat vagy az ideális működéstől eltérő dolgot érzékel, akkor annak érdemes utánajárni.

Ha például az autó irányítása kevésbé pontos, vagy ráz a kormány, akkor lehet gyanakodni, hogy a kerekek kiegyensúlyozásra használt súly leesett a felniről. Vagy „elment”, azaz elállítódott a futómű, Az is előfordulhat, hogy saras terepen történő közlekedés után ráz a kormány. Ekkor általában az történik, hogy jó adag sár került a felni belső oldalára, ami szintén kiegyensúlyozatlanságot eredményez.

A lényeg, hogy érdemes odafigyelni az autóra, így könnyen megelőzhetők az elhanyagolás miatt, később jóval többe kerülő javítások.


Bővülő kínálat – Megérkeztek a Brock és a RC-Design felnik!
Előző cikk
Bővülő kínálat – Megérkeztek a Brock és a RC-Design felnik!
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre