A Halálos iramban filmek és a számítógépes játékok divatba hozták az utcai versenyzést. A száguldozást a közutakon érdemes hanyagolni, elmondjuk miért.
A fiatalság bolondság, tartja a mondás. De azért előfordul, hogy nem csak a friss jogosítványos ifjak versenyeznek az utakon. Az efféle versengésnek nem csak az a hátránya, hogy egy nagy számot tartalmazó sárga csekket kap az autós. A legrosszabb verzió, ha a „harcban” baleset történik. A helyzet fokozódik, ha valaki megsérül, a legrosszabb, ha valaki a baleset miatt távozik az élők sorából. Ennek az eseménynek egész életre történő kihatását – a baleset okozójánál – most nem részleteznénk…
Utcai harcosok
Az utcai versenyzés ellen a legenyhébb érv, hogy tiltja a KRESZ, azaz a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása. Az első közlekedési szabálygyűjteményt 1975-ben adták ki. A következő visszatartó erőt a sűrű köztéri kamera hálózat jelenti. A civilizált közlekedésre biztat még az egyre divatosabb fedélzeti kamera használat. Az önjelölt rendőrök előszeretettel küldik el a rendőrségnek a felvételeiket.
A közlekedési szabályok mellett – elviekben – a fent leírtak is elég visszatartóerőt képviselnek ahhoz, hogy az autós visszafogja magát. Aki közlekedik, az megfigyelheti a közlekedési morál alakulását, ami sajnos stabil lejtmenetet mutat.
A megoldás
Bármilyen furcsa, de a körforgalmat körbedriftelő és a piros lámpát gyorsulási pályának tekintő autósnak a megoldást a versenyzés jelenti. A legális keretek között történő, zárt pályás versenyzés. Ez lehet, hogy nem annyira szexi és menő, viszont nagy előnye, hogy biztonságos.
A belépő szintet a szlalom képviseli, ahol nincs nagy tempó, viszont a vezető ügyessége nagyon sokat számít. Aki versenypályára vágyik, annak számtalan lehetősége adódik. A belépőszintet a gokart pályák jelentik. Ettől fentebb a márkakupák, és a belépő szintű ralikrossz és egyéb viadalok találhatók, pl. gyorsasági roncsderbi vagy az autókrossz. Aki merészebb, és az utcai autója bírja a fokozottabb igénybevételt, az pályára is mehet. Ebben a Hungaroring jelenti a csúcsot, ahol az igen sportos utcai autó is gyorsan el tud „fogyni”. Az Euroring és a Kakucsring már kevésbé veszi igénybe a technikát, rövidebb és kevésbé gyors, mint a mogyoródi kör.
Aki nem ennyire merész, vagy az autója átlagos, de szeretné felmérni a képességeit, azoknak a vezetéstechnikai képzéséket ajánljuk. Ezekből jónéhány található Magyarországon. A vicces ezekben, hogy az elméleti résznél is adódnak komoly hiányosságok: pl. a nagy többség nem tudja a helyes ülésbeállítást…
Jó tudni, hogy az alaptréningek 25-30 km/órás sebességgel zajlanak. Ilyen tempójú vészhelyzetnél is kevesen tudják uralni az autójukat. Forognak, mint a búgócsiga. Ezért is érdemes hanyagolni az utcai versenyzést.