A hatalmas alufelnik a legjobb „mágnesek”, amivel a tuning találkozó résztvevőinek a figyelmét az autóra vagy a kocsi vezetőjére lehet irányítani. Ennek ellenére két komoly hátránnyal is rendelkeznek.
Az óriás felnikről már párszor szót ejtettünk. Ebben a cikkben a praktikus, de nem túl jól kinéző vastag oldalfalú és a dögös peres gumi ellentétet tárgyaltuk ki. Itt pedig az Egyesült Államokban divatos donk és Dub stílusról írtunk.
A donkról annyit kell tudni, hogy az indulása az 1990-es évekre tehető. Az USA déli államaiban kezdtek elterjedni, az általában 32 col átmérőjű óriás felnik (81 cm). Ezeket először tuningolt Chevrolet Impala (1971-76) és hasonló korú Chevy Caprice típusokra szerelték.
Az elnevezés egy tévedésnek köszönhető. A sztori az, hogy a latinban Aepyceros melampus néven futó közepes méretű antilopok közé tartozó impala jelét, a tuning Chevy-ken páran szamárnak nézték (donkey)… Ebből ered a donk kifejezés.
A témához passzol a hi-riser tuning stílus is, aminek a kiindulási alapja általában alvázas személyautó. Ezt az irányzatot arról lehet könnyen felismerni, hogy az autó elejét kiemelik, a hátsó rész pedig laposabb. A hi-risernél fontos stíluselem, a nagy és széles felni. Ez is floridai eredetű autó átalakítási irányzat.
Nagy felni
A hosszas felvezetés azért történt, hogy ismét „beszélhessünk” a vékony oldalfalú gumival szerelt, nagyobb méretű alufelnikről. Ezek kiváló figyelem mágnesek, mert az autóért nem rajongó nagymamák tekintetét is jól vonzzák.
Az autósokat nem csak a tuningolók irányítják a nagyobb felni felé. A gyárak is tesznek róla, hogy a nagyobb méret minél menőbb legyen. Jó példák erre az autókat reklámozó óriásplakátok. Ezeken előszeretettel szerepeltetik a sportos, azaz vékony oldalfalú gumival szerelt modelleket. Ez nem véletlen: az extra listákon lévő gumi/felni párosért több pénzt lehet kérni.
A nagy felni hozza az elvárt nézettséget, de két komoly hátránnyal is rendelkezik. Az egyik, hogy a hazai úthálózat körülményessé teszi a használatukat. Ez nem hatásvadász kifejezés: könnyen lehet ilyen szettel felni és gumi sérülést összeszedni. Ezért érdemes fokozott figyelemmel közlekedni a vékony oldalfalú gumival szerelt autóval.
A másik hátrány kevésbé nyilvánvaló: a romló menetkényelem. A nagy alufelni és a peres gumi párosa a nyugat-európai utakon jól működik, azaz nem rázza szét az utasokat. A hazai úthálózat kátyúi és az utak töredezettsége tesz róla, hogy az ültetett, sportos autóval szenvedős legyen a közlekedés. Ez még a gyárilag sportosabb járművekre és a kényelmesnek gondolt szabadidő-autókra is igaz.