Levegő nélküli abroncsok – Egy lépéssel közelebb a megvalósuláshoz

  • Közzétéve: 2023. 08. 07.

A defektmentes abroncs fejlesztése már a közúti teszteléseknél tart. A postás autókból álló járműpark jövőre lesz teljes létszámú.

Korábban már alaposan körbe jártuk a témát. Akkor még csak arról szólt a dolog, hogy quadokhoz, targoncákhoz, kisebb építőiparigépekhez és a golf kocsikhoz már elérhető a Michelin Tweel, azaz a levegő nélküli abroncs. A személyautós vonalon pedig az volt a helyzet, hogy a franciák ezerrel dolgoznak a General Motors-szal.

A legfrissebb információk örömteliek, ugyanis a gallok hazai pályán elkezdték tesztelni az Uptis néven futó gumit. A hozzátartozó felnit az amerikai Maxxion készíti.


A teszt követi azt a nyilvános próbát, amit a 2021-es Münchenben rendezett IAA-n végeztek: a mobilitási kiállításon, autós-újságírók Miniken próbálhatták ki a gumi-különlegességet. Az Uptis-t Európában, 2019 júniusában leplezték le.

A teszt flotta

2023 júniusában állt munkába az első három postásautó, amelyet Uptis gumikkal szereltek. A helyszín Franciaország északi része, Haute-de-France régió. Jövőre már negyven francia gyártmányú kishaszonjármű fog futni a levegő nélküli abroncsokon. A tesztelés egyébként három földrészen zajlik, eddig három millió kilométert tettek meg a különleges gumikkal. A tapasztalatok levonása után a Michelin elkezdi megszervezni a sorozatgyártást.


A forradalmi megoldás piacra kerülésének az idejéről több információ is kering. Az Egyesült Államokban 2024 az egyik céldátum, és egy GM villanyautó fogja megkapni az úttörő technikát. Felénk inkább a kishaszonjárművek kerültek a fókuszba.

A fejlesztés oka

Az egész projektben a legérdekesebb, hogy a franciák miért álltak neki a komoly mennyiségű pénzt és időt igénylő fejlesztésnek. A fő érv nyilvánvaló: a gumi feltalálása óta, igazán nagy áttörés nem történt a területen.

A másik ok jóval érdekesebb: a környezetvédelem. A felmérések szerint, évente a gumik 8 százaléka kerül szemétbe, az alacsony nyomás miatt bekövetkezett sérülések és a felgyorsult kopás miatt. (Az alacsony nyomás miatti felesleges környezetszennyezés egy másik oldala a témának.) Az oldalfal sérülése és a szálszakadások 12 százalékkal növelik az évente kidobott gumik számát. Ez azt jelenti, hogy évente 200 millió abroncs kerül a kukákba, ami 200 darab Eiffel torony tömegének felel meg…


Az Uptis technológia nagyban segíti a Michelin klímacéljainak az elérését azzal, hogy ellenáll a padkázásnak, az üvegdarabok, szögek és csavarok „támadásának”. Ezért jóval tartósabb, mint a hagyományos társai.          

Fotó: Michelin

Felni hamisítás – Hogyan ismerhető fel a nem eredeti alufelni?
Előző cikk
Felni hamisítás – Hogyan ismerhető fel a nem eredeti alufelni?
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre