Alufelni tervezés – Színre lép a mesterséges intelligencia

  • Közzétéve: 2023. 01. 04.

Az Audi új útra lépett a felnik tervezésében: segítségül hívta a mesterséges intelligenciát. Szerencsére még nem tartunk ott, hogy az emberi kreativitást nélkülözni kell.

Hogy jobban érthető legyen az új eljárásmód, érdemes jóval távolabbról kezdeni. A nagyobb vállalatokhoz jó ideje már hatalmas mennyiségű információ fut be, ezek között számtalan fontos adatot találni. Az autóknál használt elektronika és a négykerekűek elektromossá válása nagymértékben megnövelte az adatok mennyiségét.


Erre legjobb példa a Tesla vezetés-segítő rendszeréhez tartozó érzékelőknek és más adatoknak a rögzítése és időnkénti elküldése a központba. A begyűjtött információkat nem felhasználni a termékfejlesztésben és a gyártásban, felérne egy öngyilkossággal.

Az adat az új arany

A lényeg, hogy a cégek hatékony működését nagyban segítik az adatok. Ezeket kiértékelve pontosan látszódnak a vásárlói igények és a szokások. Ezért született meg az adat vezérelt vállalat kifejezés. Aminek a lényege, hogy az alaposan megismert fogyasztói szokásokat felhasználják, pl. a járművek tervezésének kezdeti szakaszában. Ezeket alkalmazva a mérnökök és a formatervezők sok felesleges „kört” spórolhatnak meg.

A kiértékelt adatok így gyorsítják fel a járművek és az autókhoz tartozó szolgáltatások elkészülésének az idejét. Az Audi célja, hogy adat vezérelt autógyárrá váljon. A hagyományos felni tervezés megújítása jól illik ide, ráadásul a fejlesztési időt is lerövidíti.  

Színre lép a mesterséges intelligencia

A bajoroknál a felni tervezés folyamatába bekapcsolták a FelGAN programot. Ezt az Audi informatikusai tervezték.

A szóösszetétel első része a német Felgen, felni, keréktárcsa szóból ered, a másik, a Generative Adversarial Networks kifejezést takarja. Az utóbbit alkotó ellenséges hálózatokra lehetne magyarítani. Ez azt jelenti, hogy a programban két „ellenfél” azon verseng, hogy minél jobb megoldásokat biztosítson. Mindezt úgy történik, hogy a ”viaskodásuk” közben tanulnak.

Ötlet parádé

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a két ”ellenfél” folyamatosan figyeli, hogy mi vált be a feldobott elképzelései közül és mi nem.

A tervező elkezd ötletelni – ezt felhasználva – a program feldob új lehetőségeket, azaz ”tovább gondolja” a kiindulási rajzot. Minden új elképzelést ellátnak egy címkével, ami az adott dolog DNS-évé válik. Ezekből a feldobott ötletekből, extra ”gondolatokból” a rendszer gyorsan nagyfelbontású képet generál, amit sokszor lehetetlen megkülönböztetni egy valódi felni fotótól.


Ezeken a képeken gyorsan lehet a felületet és sok minden mást megváltoztatni. Az így megalkotott alufelnit ezek után a megmunkáló központba lehet küldeni. Az elkészült felnik anyaga műanyag vagy alumínium. Ekkor már meg lehet szemlélni, hogy a valóságban miként mutat az autón, természetes fényben.

A rendszer különlegessége, hogy az igen nagy gépigényű program felhőben fut, így a tervezők munkaállomásán, nem szükséges a nagyon erős számítógépek használata.

Borbet – EcoVadis aranyérem, másodjára
Előző cikk
Borbet – EcoVadis aranyérem, másodjára
Következő cikk
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Fondmetal – Alufelni, Formula-1-es gyökerekkel
Feliratkozom a hírlevélre