TPMS háttere – Eltérő bevezetési okok

  • Közzétéve: 2025. 09. 10.

A guminyomás mérő (TPMS) szenzor kötelezővé tételében más dolgok játszottak szerepet az Egyesült Államokban, mint Európában. Ez a fő sztori.

A felni cseréjekor vagy a szenzor hibája esetén kerül szóba a négybetű, amit a műszerfali kijelzőn is lehet látni. A guminyomás figyelő érzékelő rendszernek is fordítható a rövidítés, ami nem a személyautókban kezdte a karrierjét.

A pontos guminyomásról a sofőrt leginkább a katonai autókban és a teherautókban tájékoztatták. Összekötve azzal, hogy a gumik nyomását lehetett menet közben is szabályozni. Így laza talajon, pl. homokban vagy sárban könnyebben boldogult az sofőr. A hajdani keleti blokk katonai autóinak a többségét ezzel szerelték, de a Mercedes Unimog és a Hummer katonai változatai és az első polgári H1 is megkapta ezt a technikát. A történelmi hátteret a Porsche 959-el zárjuk, ugyanis a stuttgarti szuperautó volt az első széria jármű, ami megkapta a TPMS-t.

A tengerentúlon

A témával már foglalkoztunk korábban, ott is említettük, hogy az 1990-es évek legnagyobb közlekedési botránya köthető a TPMS kötelezővé tételéhez. Ez a történet vetett véget a Ford és a Firestone igen régre nyúló üzleti kapcsolatának. A lényeg, hogy a Ford Explorer akkori kiadásával száznál több halálos baleset történt. Az egyik oknak a gumikat jelölték meg, de a Ford is saras lehetett az ügyben, a szabadidő-autó „eltervezése” miatt. Ez a sajtóban is nagy nyilvánosságot kapó ügy és per volt a TPMS bevezetésének a tengerentúli oka.

A TREAD Act néven futó törvény lett az ügy megoldása, ami annyit jelent, hogy 2005-től az USA piacára kerülő autók 20 százalékába be kellett kerülnie a TPMS-nek. 2007 szeptember elsejétől pedig minden 10000 font, azaz 4536 kiló alatti autó széria tartozéka a szenzor.

A kötelezővé tétel oka a megelőzés, ugyanis a rendszer jelez, ha a gumi nyomása leesik. Egy mellékszál, hogy a túlzott gumikopást is megelőzi a technika, és a fogyasztás csökkentésére is kihat a helyes guminyomás.

Európai körkép

Szerencsére felénk nem történtek hasonló tragédiák, mint a tengerentúlon. A bevezetés fő oka a környezetvédelem, a mellékszálat a balesetmegelőzés jelenti. A hivatkozási rendelet az UN ECE R64, 2012 november egytől ajánlott a beszerelése, két év múlva pedig minden személyautó széria tartozéka a guminyomás szenzor és a műszerfali kijelzése. A 2019-es UN ECE R141 tette kötelezővé 2022-től buszokon és teherautókon is.

A Sécurité Routiére nevű francia szervezet tapasztalata az, hogy a halálos balesetek 9 százaléka köthető a nem megfelelő guminyomáshoz.

Színre lép a környezetvédelem

Az utóbbi években igen nagy figyelmet kapó környezetvédelem egyik furcsasága, hogy az autósok felvilágosításával rengeteg széndioxid kibocsátásától lehetne megmenteni a bolygót. Ezt a témát márkorábban körbejártuk, most pár számadat következik. Az Európai Unióban évente húsz millió literrel kevesebb üzemanyagot kellene tankolni, ami kétmillió tonna széndioxid kibocsátástól mentené meg a bolygót. Az USA-ban ezek a számok: évente 26 milliárd kilogramm széndioxidot eregetnek az autók feleslegesen a levegőbe az alacsony guminyomás miatt.

A választék

A témáról szóló anyagunk nem véletlen, mert igen széles a nyomásmérő szenzor választékunk. E mellett a beállításához szükséges műszerekből is jól állunk. Ezeket nem csak az alkalmi vásárlók, hanem a kedvezménnyel rendelkező partnereinknek is ajánljuk. Ha még nem vagyunk üzleti kapcsolatban, akkor vegye fel a kapcsolatot velünk, és nézze meg az ajánlatunkat. 

Gumiabroncs fejlesztés – Célkeresztben a virtuális világ
Előző cikk
Gumiabroncs fejlesztés – Célkeresztben a virtuális világ
Feliratkozom a hírlevélre