Okos gumik – Amerika célkeresztjében a Pirelli!

  • Közzétéve: 2025. 09. 24.

Az olasz gyártóban lévő kínai tulajdonrész miatt a gumiipari óriásnak „rezeg a léc” a tengerentúli piacon. A prémium termékeket áruló vállalat legérzékenyebb pontját érinti a lehetséges tiltás.

A rendelkezés oka: az Egyesült Államok egyre jobban erősödő Kína-ellenessége, és az, hogy minél több termelőüzemet elindítsanak és visszahozzanak az USA-ba. A Kína-ellenesség abban a törvényben is megnyilvánul, amely megtiltja olyan eszközök, alkatrészek és termékek forgalomba hozatalát a tengerentúlon, amelyek csatlakoznak a járművekhez. Ezekről azt gondolják a törvényhozók, hogy veszélyeztetik az állam biztonságát, mivel kommunikációban vannak a járművel. S ha az ilyen eszköz gyártójának a tulajdonosi körében Kína megtalálható, akkor ez a technológia az USA ellen is fordítható. Azaz nemzetbiztonsági kockázatot rejt.

A vicces a tiltásban, hogy jó ideje már sok millió Tesla szaladgál a világ útjain és Kínában is. Amelyek arról is híresek, hogy állandó internetes kapcsolattal rendelkeznek és gyárilag sok kamerával szerelik őket. Nem szükséges hozzá James Bond rajongónak lenni, hogy meglássa az ember, hogy ez kiváló információszerzési lehetőség. Főként úgy, hogy a járművek az utasteret is figyelik. S a titkosszolgálatok bolondok lennének nem kihasználni a lehetőséget, amit az autókban lévő magas szintű technológia rejt. Hasonló megközelítéssel lehet élni a kínai, igen jól elektronizált modellekkel is.     

Pirelli vs Sinochem

Az 1872-ben alapított olasz vállalatban 2015-ben szerzett 37 százalékos tulajdonrészt a Sinochem. A kínai vegyipari óriás befolyása szúrja az amerikai kormányzat szemét, amit szerintük le kellene vinni minimum 25 százalékra. Ha ez sikerült, akkor szabad lesz a forgalmazás.

Az olasz kormány 2023-ban indította el a Golden Power nevű kezdeményezését, aminek célja, hogy megóvja azokat a cégeket a külföldi tulajdonba kerüléstől, amelyek nemzetgazdaságilag kiemelten fontosak.

A tárgyalások már elkezdődtek az ázsiai féllel, és történtek is előrelépések az igazgatótanács döntéshozatalában. De a távol-keleti partner hajthatatlannak látszik a részvények eladása terén. Szóval még dolgoznak az ügyön. Ad egy kis fűszert a tárgyalásoknak, hogy az olaszok elköltenének Georgia államban gumigyár építésre 1-2 milliárd dollárt. Ezt a döntést 2025. májusában felfüggesztették.    

A taljánok igyekezetének az oka, hogy a Pirelli bevételeinek a 25 százaléka származik az észak-amerikai piacról. A magas hozzáadott értékű gumik terén pedig ez a szám 40 százalék. Mivel prémium termékeket előállító vállalatról beszélünk, ekkora bevétel kiesés azért érzékenyen érinti még a Pirellit is. A tiltás ugyanis közeledik, a szoftveres oldalt 2026-tól kell eltávolítani a termékekből, a hardver részre adtak egy kis időt: ezeket 2027-től nem lehet forgalomba hozni az USA területén.     

Okos gumik

A Pirelli 2018-ban dobta piacra a Cyber Tyre elnevezésű abroncsát, ami a Pagani Utopia roadsterben jelent meg. Ez a technológia a Bosch-al közös fejlesztés. Az okosgumik kiindulási alapját a TPMS jelenti, azaz az a technológia, ami a guminyomást felügyeli, és jelez a sofőrnek, ha nyomásvesztés történik. Ennek a történetéről itt olvashat, a bevezetésnek a hátteréről ebben a cikkben talál adatokat. A széles TPMS kínálatunk pedig egy kattintásra található. A Goodyear versenypályán érlelt technológiájáról itt tudhat meg többet, az okosgumikról pedig ezen az oldalon olvashat egy összefoglalót.  

A működés

A Pirelli rendszerének kulcsa a gumiba épített MEMS, ami a Bosch által kifejlesztett érzékelő. A négybetű, a mikro elektro-mechanikus rendszer kifejezés rövidítése. A lényege a technológiának, hogy valós idejű kommunikáció történik a gumiabroncs és az autó között. Nem csak a hőmérséklet, guminyomás kerül átvitelre, hanem az érzékelő arra is képes, hogy megállapítsa hogy az autó aszfalton, sóderes úton vagy köves talajon közlekedik.

A tulajdonosok az extra adatoknak leginkább pályanapokon veszik hasznát, ahol a pálya karakterisztikájához lehet igazítani az autót és a sofőr vezetés-technikáját. Az adatok átvitele 5G-s technológiával történik, gyakorlatilag valós időben. Ez a rendszer kényes pontja, amitől az amerikaiak tartanak. Ennek szabványosításán és biztonságosabbá tételén több gumis cég közösen dolgozik.

A Cyber Tyre – a drágasága miatt – egyelőre olyan autók széria felszerelése, mint a Mclaren Artura, ahol elöl 235/35ZR19-es, hátul pedig 295/35R20-as gumik találhatók. A rendszer igen kifinomult, pl. jelez a sofőrnek, hogy a nyári szettet le kell cserélni a télire, hogy a közlekedés a téli időszakban biztonságosan történjen. A nyárigumival télen történő közlekedésről íródott cikkünket itt olvashatja.

Okos gumi terén szinte mindenki fejleszt, mert ez a jelenti a közeljövőt. A fő fejlesztési hajtóerőt a vezetési-segédek képviselik. Az ADAS néven rövidített eszközök működését tehetik hatékonyabbá a gumitól érkező értesítések. Ezzel még biztonságosabbá tehető a közlekedés.   

Fotó: Pirelli


TPMS háttere – Eltérő bevezetési okok
Előző cikk
TPMS háttere – Eltérő bevezetési okok
Feliratkozom a hírlevélre