Mercedes – Felni történelem

  • Közzétéve: 2024. 10. 11.

A stuttgarti márka mostanság azzal került a címlapokra, hogy kezd kifarolni abból az ígéretéből, hogy a teljes kínálatát rakétasebességgel villamosítja. Az elektromosautós valóságot hagyjuk, maradjunk a felniknél!

Ha a könnyűfém-felnik története érdekli, akkor tudjuk ajánlani magunkat. Ugyanis ezt a területet – autóktól és a felni márkáktól függetlenül – már alaposan körbe jártuk. Most egy újabb körkép következik, de itt a Mercedes-Benz történetén keresztül vizsgáljuk a keréktárcsákat.

Aki esetleg nincs képben a márkával, annak annyit mindenképpen érdemes tudnia róla, hogy Karl Benz szabadalmaztatta az első autót (1886). Ez kiindulási pontnak nem volt rossz, ezen felül a németek megszámlálhatatlan technikai vívmánnyal járultak hozzá az autózáshoz és annak biztonságosabbá tételéhez.


A márkával kapcsolatban fontos adat, hogy az 1930-as évekig a Merci Rolls-Royce és a Bentley színvonalú, egyénre szabható szuper luxusautókban is utazott. Ehhez az irányhoz mostanság kezdenek visszatérni, a régi/új terület sikerét csak az elért számok tudják majd megmondani.

A sztori

Az első autójukon a kornak megfelelő felnik voltak: erős drótküllőket szereltek a fémből készült gumit tartó részre. Ez idővel annyit változott, hogy a küllőkből több lett, miközben a keréktárcsa könnyebbé vált. Ez a megoldás a fékek hűtésében is sokat segített. Ennek az elődje, az első verseny győzelmet hozó, tucatnyi fa küllővel ellátott verzió volt.


A németek hamar bekapcsolódtak a hajdani nagydíj versenyzésbe, a GP-nek rövidített Grand Prix széria megfelel a mai Formula-1-nek. Itt már jól futott a küllős felni, ami burkolatot is kapott. Ennek az egyik oka, hogy már az 1930-as években is nagy szerepe volt a levegő áramlásnak a versenyautók tervezésében. Plusz sebesség rekordokat is felállítottak, ahol szintén lényeges szempont volt a lehető legjobb légáramlás. A legdurvább ok: már akkoriban is 300 km/óra körül, fölött mentek a leggyorsabb versenygépek…

Kompozit, másként

A Merci az első kompozit felnivel már az 1950-es években jelentkezett. Manapság ezt a szót olvasva, mindenki a szénszál és más korszerű anyagok párosítására gondol. A kompozit kifejezés, akkoriban is hű maradt az eredeti jelentéséhez: kettő vagy több anyag társítása, hogy az előnyös tulajdonságokat kiemeljék, és a rosszabbakat visszaszorítsák. A felni középső része acélból készült, a gumit tartó rész pedig alumíniumból. Így érték el a legendás SL Mercinél a lehető legkisebb tömeget és a megfelelő szilárdságot.

Célkeresztben a króm

Az egyénre szabás már az 1930-as években is működött, ez olyan helyeken is megjelent, mint a felnik. A keréktárcsák középső részét előszeretettel krómozták, és a tárcsa többi része pedig a karosszéria színével harmonizált. Az autókon a csillogó fém elemek az 1960-as évektől kezdve váltak igen népszerűvé.


Az 1970-es évek elején, a keréktárcsa pereme alatt megjelentek az aprócska félkörök. A korabeli S osztálynál megismert stílus idővel változott és eljutott a legendás 190 E 2,5 16 típushoz is. Az BMW M3-as konkurens Evo kivitelénél, a felni már hatágú csillagot szimbolizált.


Az érdekesség, hogy a keréktárcsák kialakítása mostanság kezd visszatérni az 1930-as évek rekord autóinál használatoshoz. Ez annyit jelent, hogy az elektromos Merciknél a telekerék kezd újra divatba jönni. Ez időnként kiábrándító is tud lenni, mert az acél felnin műanyag burkolat található, mint a VW ID.3 és a Tesla Model 3 néhány kivitelén… Közben az autók ára az egekben található.

Az aerofelnikről, amit például a legfrissebb Mercedes elektromos prototípuson is használtak, itt olvashat. Ha Mercedes tulajdonos, akkor a felniválasztónkat és az igen széles keréktárcsa választékunkat tudjuk ajánlani. Ha pedig Vitót hajt, akkor ezt az írást érdemes elolvasnia.

Fotó: Mercedes-Benz

Rali világ – Gumi váltás a vb-n, gyártói csata az EB-n
Előző cikk
Rali világ – Gumi váltás a vb-n, gyártói csata az EB-n
Következő cikk
Kompromisszumok nélkül – Antera felnik
Kompromisszumok nélkül – Antera felnik
Feliratkozom a hírlevélre