Rali világ – Gumi váltás a vb-n, gyártói csata az EB-n

  • Közzétéve: 2024. 09. 20.

Felpezsdült az idei szezonban a rali. A két legfelsőbb szinten komoly változást jelentettek be.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy ideje rövidítésekkel jelöli az különféle szakágakat. A ralivilágbajnokság WRC néven fut, a második legerősebb és legszínvonalasabb szériát az Európa-Bajnokság képviseli. Ezt ERC-vel rövidítik.

Gumibeszállító váltás

A sajtóban egy ideje „minden is” a környezetvédelemről szól. Ehhez képest alig esik szó arról, hogy a WRC csúcskategóriában futó hibrid autók (Rally1), teljesen fenntartható módon készült, szintetikus üzemanyaggal futnak (E-Fuel). Már a világbajnokság ötvenedik szezonja óta, azaz 2022-től… Közben a Formula-1-ben ez a környezetvédelmi áttörés 2026-ban indul útjára.

Furcsa, hogy a sorozat népszerűsítői és a szériában szereplő gyárak sem lovagolják meg ezt a remek teljesítményt, amivel megelőztek mindenkit. Ez komoly kommunikációs baki, jelenleg velük egy szinten a Porsche Carrera Kupa említhető, ahol szintén teljesen zöld üzemanyagot használnak.

Viszlát Pirelli!

A hivatalos gumi beszállítói státusz nem csak az F1-ben létezik. A WRC is hasonló modellt használ, az oka ugyanaz, mint az Formula-1-ben: megelőzzék a gumigyárak „háborúját”, azaz a költségek elszabadulását. A Pirelli 2021-től látja el a WRC kizárólagos beszállítói szerepet, a szerződése idén jár le.


Az olaszok már korábban bejelentették, hogy nem pályáznak a 2025 és 2027 közötti ciklusra. A Hankook, az MRF és a Michelin adott be pályázatot az új időszakra. A nyertes a Hankook lett, amely jelenleg a Formula-E-ben vitézkedik, a koreai céget 2026-tól váltja a Bridgestone.


A gumi háború elkezdődött

A rali Európa-bajnokságon viszont szabadjára engedték a versenyt, sőt még ösztönzik is! Az EB-n csak olyan gumikkal lehet versenyzeni, amiket a sorozatba regisztrált gumigyárak szállítanak. Ez a szabály régóta működik, idén azzal fűszerezték meg, hogy a gumigyártók is versenyezhetnek az Európa-bajnoki címért. Ennek köszönhetően rendesen beindultak a dolgok.

Az indiai MRF gumikat használó csapatot év közben elhagyta a 2022-es Európa-bajnok Efrén Llarena, és az idény közepétől át pártolt Michelin abroncsokat favorizáló Skodás egységhez. Ez a váltás betudható a gumigyárak közötti harcnak is.


Az EB gumis bajnokságába nyolc viadal eredménye számít, a futamokon a két legjobb eredményt elérő párost pontozzák. Így áll össze a bajnokság ezen része, ami a cégek nagyon komolyan vesznek.

Hazai pilótáknak is szurkolhattunk ebben a szériában, a Herczig/Ferencz páros egy időszakban az indiai gumis csapatot erősítette. A Mixi stílust meghonosító Csomós Miklós/Nagy Attila kettős pedig a koreai márkát favorizálja. A raliautókat futtató és építő Tagai Racing is érdekelt az EB-n. Ők értelemszerűen a Michelineket raknak Mads Osberg, korábbi Citroen gyári pilóta, WRC2-es világbajnok és magyar bajnok Citroenjére.    

Fotó: Red Bull

Kisteherautók – Változtassa át!
Előző cikk
Kisteherautók – Változtassa át!
Következő cikk
Kompromisszumok nélkül – Antera felnik
Kompromisszumok nélkül – Antera felnik
Feliratkozom a hírlevélre