Egy ideje a gumi- és a felni gyártók nem küzdenek a világ legnézettebb autós versenysorozatában. De ennek nemsokára vége, mert két év múlva számos új márka lép színre az F1-ben.
Gumi fronton legutóbb a Michelin és a Bridgestone vívott egymással a Formula-1-ben. Azokban az időkben még sokat lehetett tesztelni, és a környezetvédelem sem volt olyan fontos, mint manapság. De ezt a sok tűzijátékkal járó versengést megszüntették a szervezők.
A viszonylag friss hír az F1 gumis területéről, hogy a Pirelli meghosszabbította a lejáró szerződését. A vesztes Bridgestone pedig a Formula-E-ben vigasztalódhat. A meglepően komoly motorsportos múltat viszonylag gyorsan kiépítő Hankook pedig a ralivilágbajnokság gumibeszállítói pozícióját nyerte el. Ezzel a leosztással – a Michelin kivételével – minden pályázó nyert, igaz eltérő szakágakban.
F1-es felni történelem
Akad néhány jó néhány keréktárcsa márkánk, amely korábban az F1-ben is szerepelt. Az egyik ilyen az ATS, amely még csapatot is futtatott, hasonló a helyzet az olasz Fondmetállal, amely F1-es történelmével mélyrehatóan is foglalkoztunk. A Rial szintén nagy név a területen. A BBS is megtalálható a kínálatunkban, amely jelenleg szállítja az F1-es autókhoz a felniket. A régi nevek között ott van még az Enkei, az OZ Racing, Ronal és a Speedline is. Ezek közül valószínűleg többen újra színre lépnek az F1-ben.
Változás
Hogy igazán képbe kerüljünk a dolgokkal, meg kell ismerni egy mostanában sokat használt kifejezéssel. Az innováció szó, az angolból került át a magyarba, egyébként a latin eredetű, és újítást, pontosabban a jelenleginél fejlettebb technológiák, módszerek alkalmazását jelenti. Ezért szeretik használni a cégek a prospektusokban, sajtóanyagokban és a sajtóban is sokat látni.
Az F1 szabályalkotói az innováció miatt döntöttek arról, hogy megszüntetik az azonos felniket. Ennek köszönhetően nemsokára sok nagy névvel találkozhatunk ismét az F1-ben.
Hogy ezen a területen ne alakuljon ki minden grammért „eszetlen” költekezés, arról majd a szabályok gondoskodnak. Azaz pontosan le lesznek írva, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie az F1-es autókon használt felniknek. Így megelőzhetők a különleges és szuper drága anyagok színrelépése.
Pirelli
Az olasz gumiipari óriás négy különféle korszakban szerepelt az F1-ben. A kezdeteket az 1950-58-as időszak jelentette, amit hosszú szünet követett. Majd elérkeztek az 1981 és 86 közötti esztendők, az F1 nélküli éveket az 1989-91 szereplés pezsdítette. A negyedik korszakot, a 2011-ben indult időszak jelenti. Ami biztos, hogy 2027-ig – a 2015-től már kínai tulajdonban lévő olasz gyár lesz – az F1 gumi beszállítója.
A Pirelli gőzerővel készül 2026-ra. Már javában tart az új gumik tervezése, és lassan az új korszakot szimuláló, „öszvér” F1-es gépek is megszületnek. Az abroncsok pontos méretét még nem szabták meg, de erre is nemsokára fény derül. Jelenleg a gumik 15 százaléka készül természetes anyagból, a következő korszakban ez az érték jóval nagyobb lesz.
Fotó: FIA, Red Bull