Formula-1-es abroncs és felni – A méret a lényeg

  • Közzétéve: 2022. 11. 18.

Miközben az utcai autókon sok évtizede nem használnak 13 colos gumikat, az F1-ben idén váltottak a viccesen kicsi méretről, 18 colra.

A világ legnézettebb autóversenyszériájában számtalan gumigyár szerepelt. A legtöbb győzelemmel a Goodyear rendelkezik, az amerikai vállalat az 1967 és 1998 közöti időszakban 368 győzelmet zsebelt be.


A mezőnyt jobban összerázó gumiháborúra nem kell számítani a jövőben, ugyanis a Pirelli stabil partnere az F1-nek. Az F1 urai azért is szeretik az 1872-ben indult olasz céget – amely 2015-től már kínai tulajdonú – mert nem csak gumiszállító, hanem támogató is. Ezért látható annyi pirellis reklámtábla a pályák mellett.  

Történelem

Az első slick, azaz mintázat nélküli, extrém jó tapadást biztosító gumiabroncs az 1971-es Spanyol Nagydíjon debütált. Nagyot ugorva az időben, a Bridgestone-nak az F1-es beszállítói státusz hatalmas európai kereslet növekedést és ismertséget hozott. Tehát az F1-es szereplés megette azt, amit vártak tőle. Az olaszok 2011-es színre lépése pont fordított hatást kívánt elérni: az Európán kívüli területeket szerették volna erősíteni. Ez meg is történt.


A 2021-ig, a humoros méretű 13 colos abroncsokat használták, vastag oldalfalú gumival. A Formula 2-ben már 2020-ban váltottak a 18-as abroncsokra, ott a felni beszállító az O.Z. Racing. Ennek a méretnek a gyakoriságáról annyit, hogy közel 3000 darab. 18 colos méretű alufelni található a webshopunkban… 

Az új abroncsok színre lépését komoly munka előzte meg. Ez annyit jelent, hogy tiszta lapról indult a gumik tervezése, 5 ezer óránál több szimulációt végeztek a számítógépeken. A zárt próbapadon, 10 ezer óra fölötti időt töltöttek a prototípusok. Ezek után harminc fajta, jelöletlen prototípus gumit teszteltek a csapatok, a teszt kilométerek száma pedig elérte a 20 ezret.


A befektetett munkáknak az eredménye az öt száraz időben használatos abroncs, ami az ultra lágy, a szuperlágy, lágy, közepes és kemény keverékű gumi. Amelyekből a versenyekre három félét szállítanak. Az abroncsokat eltérő színű oldalfallal teszik megkülönböztethetővé. Az ultra lágy lila, a szuperlágy piros, a lágy citromsárga, a közepes fehér, a kemény pedig sárga. A zöld a köztes esőgumit, a kék pedig a nagyobb esőben használatos, viszonylag sokat szidott esőgumit jelöli.

A méretek igen impozánsak, ami azt is jelenti, hogy a boksz munkát végző csapattagoknak kötelező a jó kondíció. A méretek: elöl 305/720-18-as abroncs található, ami szélességben, szinte az utcai autók határán található. Hátul a szuper széles, 405/720-18-as monstrumot forgatja a hibrid motorokból származó 1000 fölötti lóerő. Ez súlyban kifejezve: 18 kiló az első gumi/felni páros tömege, a hátsóé pedig 21.  

Gumi téren a lecke adott a Pirellinek, mert azt találták ki a szakemberek, hogy a gumimelegítő paplanokat fokozatosan kivezetik. Mindezt az energiatakarékosságra hivatkozva… Miközben – repülős szállítással – utaztatják az F1 felszereléseit a világ egyik végéből a másikba…     

A felni

Korábban széles volt a F1-ben használt felni paletta. A gyártók között megtalálható volt az Enkei, az O.Z. Racing, BBS és a Fondmetal is. Idén már mindenki azonos felnit használ, azaz csökkentették a csapatok költségeit. Egyébként a BBS-nél tudnak valamit ezen a téren, mert 2022-től, a Nascart is ellátják felnikkel.                            

A pályázat nyertese az 1970-es alapítású BBS lett, amely az utóbbi években kalandos gazdasági háttérrel rendelkezett. A vállalat tavaly került biztos kezekbe, ekkor vásárolta meg a futómű alkatrészeket gyártó KW.

A BBS-nek különben jól cseng a neve az F1-ben, mert a németek 2011 óta a Ferrari partnerei.

Vágyak villamosa – Levegő nélküli abroncsok
Előző cikk
Vágyak villamosa – Levegő nélküli abroncsok
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre