A legerősebb érv a defektesen is futó abroncs mellett az autópálya leálló sávján történt balesetek gyakorisága. Megnyugodhat: nem riogatunk, mint a sajtó, csak alaposan körbejárjuk a témát.
Természetesen nálunk is lehet kapni defekttűrő gumiabroncsot. A 272 db laposan is futó gumi mennyisége közel tizede a nyári abroncsokénak. Ez a szám tovább bontható a szokásos téli/nyári és négyévszakos verziókra. Azért került fókusz ezekre a gumikra, mert aki sokat közlekedik autópályán, azoknál szó szerint életet menthet.
A leállósáv veszélyei
A defekttűrő gumi mellett könnyű érvelni, elég csak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. sajtóközleményeit és videóit megnézni. És egy korábbi reklámkampányukra rákeresni, amelyben azt hirdették, hogy a hazai utakon a leállósáv a legveszélyesebb hely.
Ezért ezen a területen a lehető legkevesebb időt kell tölteni. Ha defekt vagy műszaki hiba történik, akkor – lehetőleg – az erre kialakított műszaki öblöket kell használni. Megálláskor a vészvillogót azonnal be kell kapcsolni. Az elakadásjelző háromszöget pedig az autó mögé, kb. 150 méterre érdemes kitenni. Az utasoknak láthatósági mellényben, a korlát mögött kell tartózkódniuk. A mellényt viselő kereket cserélőnek, pedig a lehető leggyorsabban kell a munkáját elvégeznie.
Az oka a szigorúságnak, hogy az autós ezen a területen van a legnagyobb veszélynek kitéve. A nagy sebesség mellett elegendő egy apró figyelmetlenség és megtörténik a tragédia vagy a baleset.
A defekttűrő gumiabroncs
A legjobb megoldás azoknak, akik sokat közlekednek autópályán vagy autóutakon. Az említett abroncsfajta, csak a 2014 novemberétől forgalomba helyezett autókon vagy a régebbi, jól felszerelt modelleken használható. Ugyanis ezekben már ott a TPMS, amely méri a guminyomást és jelez nyomásvesztéskor. (A jelzőrendszert nélkülöző modellekre veszélyes felszerelni a laposan is futó abroncsot. Ugyanis a sofőr nehezen vagy nem érzékeli a defektes gumit, ami menet közben nagyon felmelegszik.)
Fontos információ, hogy a defekttűrő, laposan is futó gumi más, mint a kisebb sérüléseket önmagát eltömítő, önjavító vagy defekt mentesnek is hívott abroncsok. Ezeket a SEAL szóval jelölik!
A felniben lévő érzékelőt lehet kapni nálunk és azt az eszközt is, amely segítségével be lehet kalibrálni.
Erősített oldalfal
A kereskedelmi célú mondat után térjünk vissza a témánkra. A gumigyárak különféle technológiákat alkalmaznak arra, hogy az abronccsal a levegő elvesztést követően is lehessen haladni. Ezekben az egyik közös technika, az erősített oldalfal.
A lényege ennek a megoldásnak, hogy defektes kerékkel is lehet közlekedni. Persze csökkentett sebességgel, néhány tucat kilométert, maximum a gumisig vagy az autópálya pihenőig, lehajtóig. (A jobb defekttűrő-abroncsokkal, általában 80 km/órás sebességgel, 80 kilométert lehet megtenni.)
Ennek köszönhetően nem kell a nagytempós durrdefekttől tartani és a leállósávban kereket cserélni. Ilyen esetben, szinte „minden pénzt” megér a defektmentes abroncs.
Hátrányok
Az első hátránnyal az árcédulát megpillantva szembesül a vásárló. A biztonság és a felvonultatott technológia magasabb ársávba sorolja a defektmentes gumikat. Aki a kényelemre esküszik, annak rosszul fog esni, hogy a kellemesen sikló autója, a defekttűrő gumival keményebben rugózik vagy ráz. Ez főleg azoknál a modelleknél jelentkezik, amelyeket eredetileg hagyományos abronccsal szereltek.
Elviekben a fogyasztáson is észrevehető lesz a defektmentes technika, ugyanis a beépített merevítések, plusz tömeggel járnak. Ez pedig megnövelheti az autó „étvágyát”.
Összegzésképpen azt tudjuk javasolni, hogy nézzen szét a választékunkban, majd olvasson utána a különféle defekttűrő technológiáknak. Ezek után pedig döntse el, hogy plusz kiadás és hátrányok ellenére, megéri-e defekttűrő abroncsot vásárolnia.
A különféle márkák, eltérő jelzéseket alkalmaznak a defekttűrő gumijaiknál. Néhány nevesebb gyártó és az általuk használt rövidítések: Bridgestone: RFT, Continental: SSR, Dunlop: ROF/EMT, Goodyear: ROF/EMT, Hankook: HRS, Kumho: XRP, Michelin: ZP, Pirelli: Run Flat.
Fotó: alufelnibolt.hu, Continental