Nemrég zárult Európa legnagyobb autógumi és felni szakkiállítása. Mivel mindenki ott volt, aki számít, természetesen mi is elutaztunk Kölnbe.
A Tire Cologne néven futó kiállítást idén május 24. és 26. között rendezték, a helyszín a kölni vásárközpont. A Covid19 miatt ez volt az utóbbi évek első szakmai kiállítása, ezért igen komoly érdeklődés övezte. Mivel a mustra kizárólag szakembereknek szólt, a kiállítás rendezői örülhettek: a részvevők száma meghaladta a 12 ezret! A látogatók nagy többsége Hollandiából, Lengyelországból, Franciaországból és az Egyesült Királyságból érkezett. A 300 körüli kiállító 35 országból utazott Kölnbe. A látogatók nemzetiség szerinti megoszlása igen széles. Ugyanis kereken száz országból váltottak repülőjegyet a csipkéjéről, a dómjáról, a Ford gyáráról és Toyota motorsport központjáról híres városba.
A rendezvényen meg lehetett figyelni, hogy merre tart az iparág. A kiállítás mérete és fontossága miatt, még párszor visszatérünk a Tire Cologne-ra.
Fenntarthatóság körút
A jelek szerint nem csak autóiparban varázsszó a fenntarthatóság. A gumis és a felnis szakmában is szexi és trendi, ha ezeket a kifejezéseket sokat hangoztatják. A Tire Cologne szervezői nagyban gondolkodtak, mert a kiállítás főutcájának a Boulevard of sustainability neved adták, azaz fenntarthatósági körút. Ezen a területen minden a fenntarthatóság körül forgott. Itt lehetett látni élőben azt a német start-up által feltalált, direkt az elektromos autóknak szóló felnit, amelyen mozgatható szellőzőnyílások találhatók.
Idevágó megfigyelés, hogy egyre több felni és gumigyártó kezd az elektromos autókra fókuszálni. Ezekre a járművekre különleges tulajdonsággal rendelkező gumikat és felniket készítenek. A mi Tesla Model 3-hoz passzoló felni választékunkat itt tekintheti meg. Az elektromos autók abroncsainál a zajkibocsátás, a gördülési és a légellenállás különösen fontos tényező.
A fenntarthatóság jegyében állította ki a Borbet a „zöld” felnijét, ami nem csak abban mutatja a fentarthatóságot, hogy újrafelhasznált alumíniumból készült. Hanem abban is, hogy a felni üregeinek a kitöltésére könnyű ásványi anyagokat használtak. Erről a zöld műszaki megoldásról itt olvashat bővebben. Az ATS is bemutatta, hogy újrahasznosított alumíniumot alkalmaz felni alapanyagként.
Újrafutózás és újrafeldolgozás
A Tire Colonge természetesen gumik terén is követte ezt a zöld irányvonalat. A teherautó abroncsoknál már bevált dolog a gumik újrafutózása. Azaz a szerkezetileg ép abroncs elkopott futófelülete kap egy új gumi réteget és mintázatot. Így a használhatatlan abroncs nem a szeméttelepre vagy az újra-feldolgozóba kerül, hanem vissza az autóra.
Az újdonság ezen a téren, hogy ez a technológia már a személyautó gumiknál is kezd megvalósulni. Az egyik vállalkozást ezt úgy „turbózta fel”, hogy használt gumi granulátumot alkalmaz a személykocsi abroncs újrafutózásánál.
Az abroncsok újrafeldolgozása is komoly hangsúlyt kapott a kiállításon. Sok vállalkozás foglalkozik ezzel a területtel, meglehetett nézni, hogy milyen termékek készülnek a gumikból, pl. játszótéren vagy vasúti átjárókban használt burkoló elemek.
Az abroncsokon belül az eltérő szakterületekkel foglakozó konferenciákat is tartottak. Ilyen volt a Global Retreading Conference (RGC), ahol a gumik újrafutózásának legfrissebb trendjeit és módszereit mutatták be. Korábban említettük, hogy nagy hangsúlyt kapott az újrafeldolgozás, ebben a témában is konferenciáztak a résztvevők.
Fotó: Tire Cologne, alufelnibolt.hu