Téligumi – Mely országokban kötelező a használata?

  • Közzétéve: 2024. 11. 27.

A hidegebb időszakra tervezett gumiabroncsok szerencsére jó ideje már „divatba jöttek”. Az utóbbi években az idilli helyzetet megzavarták az enyhébb telek és a négyévszakos abroncsok látványos fejlődése, ez pedig a vásárlókban kétségéket ébreszthet. Segítünk a döntésben!

Mielőtt a fő témánkra rátérnénk, érdemes áttekinteni a téligumik a vitathatatlan előnyeit. A legfőbb érv mellettük, hogy ennek az abroncs fajtának minden porcikáját arra tervezték, hogy hidegben és a téli útviszonyok között jól teljesítsen. A téliguminál alkalmazott keverék a 7 fok alatti hőmérsékletre készült, azaz puhább, mint az 50 fokra hevült nyári aszfalton is kiválóan működő, keményebb anyagú nyári abroncs. A mintázatnál szintén ez a helyzet – már-már terepgumi szintű – mélyebb barázdák találhatók a téligumikon. Ennek a vízelvezetési képessége, a hótól és a latyaktól való tisztulási képessége jóval jobb, mint a nyári abroncsoké.

A legfőbb érv, hogy téli körülmények között a féktávolság láthatóan jobb. Most nem hozzuk fel a zebrán átmenő óvodás csoportos, megszokott bulvársajtós riogatást. 50 km/órás tempónál előfordulhat pár méterrel rövidebb fékút is… Ez persze a városok közötti vagy autópálya tempónál növekszik, 100 km/órás sebességnél az eltérés könnyen lehet 5-6 méter is. Lásd a képen látható illusztrációt és a számokat.

Fontos és gyakran elfeledett érv a téli gumi mellett: mit ír elő a biztosító? Ha a casco szerződésbe beletartozik a téligumi használata, akkor nem érdemes a négyévszakosban gondolkodni.    

Hol kötelező a téligumi?

Az egyszerűség kedvéért nem vesszük végéig Európa összes országát, csak azokat a területeket, amelyeket nagy valószínűséggel autóval közelítenek meg. Szicília és Dél-Olaszország szintén kilőve, mert a terület hőmérséklete teljesen más, mint északon.

Az általános irányelv, hogy aki síelés vagy más célból nekivág a környéknek vagy Németországnak, annak praktikus beruháznia a téligumiba. És érdemes megnéznie a mintamélységet. Itt a határ a megszokott négy milliméteres mélység.

A németeknél idén lett érvényes, hogy havas utakon és télies körülmények között kötelező a három csúccsal jelölt, azaz Alpine 3 és 3PMSE kóddal ellátott téligumik használata. Ez annyit jelent, hogyha nem ilyennel szerelték autót, és hóban, hidegben belefut az autós egy ellenőrzésbe, akkor megbüntetik. Ha szeretne képbe kerülni a gumikon lévő számokkal és jelölésekkel, akkor mindössze annyit kell tenni, hogy kattint.

Az osztrák autósok régóta téligumi „hívők”, ennek az oka a domborzati térképen elég jól látható. A sógoroknál régóta kötelező a négy milliméter mintamélységű téligumi használata november 1 és április 15 között. Ha esik a hó vagy a körülmények téliesek. Olaszország hegyes tartományaiban a fenti határidő úgy módosul, hogy november 15-én indul. A hegyes vidékeken a hólánc meglétét és használatát is ellenőrzik.

Északi szomszédunknál és annak északi szomszédjánál, akkor kötelező a téli abroncs, ha az utak havasak vagy jegesek. Lengyelországban hasonlóan működnek a dolgok, mint hazánkban: nem kötelező a téligumi, de ajánlott.

Romániában a legengedékenyebbek az előírások, ott 1,6 milliméteres a minimális mintamélység. A horvátok a határidők terén az olaszokat másolták, a gumik színvonalánál pedig a németeket. Tehát kötelező a három hegycsúccsal és hópihével jelölt gumik (3PMSF) használata. Szlovéniában, csak hóban és jeges utakon kötelező.

A fentiekből leszűrhető alapszabály: ha rendszeresen utazik itthon vagy külföldön, akkor mindenképpen érdemes téligumit használnia. Utazás előtt érdemes a célország és az útba ejtett országok pontos szabályainak utána járnia, így tud biztosra menni. Az abroncs kiválasztásánál a tesztek alapos átnézését javasoljuk, amiknek a menetéről és alaposságáról nemrég írtunk.    

Fotó: Continental, Mercedes

Téligumi és négykerékhajtás – Azoknak akik biztosra mennek
Előző cikk
Téligumi és négykerékhajtás – Azoknak akik biztosra mennek
Következő cikk
Téligumival tavasszal?
Téligumival tavasszal?
Feliratkozom a hírlevélre