Téligumi és négykerékhajtás – Azoknak akik biztosra mennek

  • Közzétéve: 2024. 11. 22.

A fent említett kombináció (téligumi és négykerékhajtás) azoknak ajánlható, akiknek minden időjárási körülmény között szükséges közlekedniük. A másik csoportot azok alkotják, akik a teljes biztonságra „gyúrnak”.

A gumigyárak kb. két évtizedes munkával – leginkább a biztonsággal érvelve – elérték az autósoknál, hogy használjanak téligumit. Végre célba ért a kommunikációjuk, és sínre kerültek a dolgok, erre megérkeznek az enyhébb telek… Közben a sokáig igazán használhatatlan négyévszakos gumiknak landolt mindig a legújabb generációja. Amelyek leginkább azokat az autósokat célozzák meg, akik zömmel városban közlekednek, keveset mennek évente, és ha leesik öt centi hó, akkor tudják nélkülözni a járművüket.

Ez az a változás, ami az utóbbi években kissé „összekuszálta” a gumipiacot. Az eladási adatok,jól mutatják a négyévszakos gumik népszerűségét.    

A 4x4

A fenti jelzés mutatja, hogy az autó négy kerekéből mennyit hajtanak. Négyből négyet. Ezen felül ott az általános 4WD felirat, vagy a gyárak által használt levédett jelölések, pl. a Suzukinál az AllGrip, a Mercedes-nél a 4MATIC vagy az Audinál a legendássá vált olasz szó, a négy (quattro).


Ez a műszaki megoldás a nem terepjáró, átlagos személyautóknál a Subaru kínálatában jelent meg először: Subaru Leone 4WD Estate Van, 1972 szeptembere. A másik úttörő, az 1954 és 1988 között működött American Motors Corporation. Az AMC, 1979-ben mutatta be az Eagle-t, ami a mai négykerék-hajtású, terepjárós jegyekkel fűszerzett személyautóknak az egyik legelső képviselője.  

Az Audi tette igazán népszerűvé a műfajt, a quattro típusának az 1980-as megjelenésével. Amit nagyban elősegítettek az autó ralis sikerei. Ezt követően nem sokkal, a négykerékhajtás megjelent az Audi összes típusában.


Fontos információ, hogy a személykocsiknál használt 4x4-es rendszerek nem a klasszikus terepjárásért készülnek, hanem azért, hogy a csúszós útviszonyok között biztonságosabb legyen a haladás. És azért is, hogy a nagyobb motor teljesítményt, könnyebben lehessen az útra vinni.

Előnyök és hátrányok

A négykerék-hajtás előnyei jól láthatók a havas emelkedők és hókásás, jeges utak leküzdésekor. Még mások szenvednek és elkaparnak az autók kerekei, addig a téligumis 4x4-es modellekkel könnyedén haladnak. Ha valaki dimbes-dombos vagy hegyes vidéken lakik, akkor télen és esős időben – a 4x4-es autó használatával – sok idegeskedéstől tudja megszabadítani magát. 

Egyetlen hátránya a nagyobb biztonságot adó technikának, hogy típustól függően 50-60 vagy 80-100 kiló plusz súlyt cipel az autó. Folyamatosan. Ez a Suzuki S-Cross-nál úgy néz ki, hogy a 130 lóerős alapváltozat 1205 kilót nyom a mérlegen, az AllGrip kivitel pedig 1285 kilót. A biztonság egyik ára a két típus közötti fogyasztás különbség. Ez a gyári adatokat nézve, 0,4-0,5 liter 100 kilométeren, az extra tömeg a gyorsulásra is hat, ezen a téren hét tized az eltérés.

A téligumi és a kiválasztása

Idén ma esett le az első hó, ezért még óriási roham nem volt a gumisoknál. A váltással szerencsés nem megvárni az első komolyabb hideget és havat... A lényeg, hogy a gumigyárak apait-anyait bele adnak a fejlesztésekbe, ennek köszönhetően egyre magasabb színvonalú és jobb teljesítményű téligumik kerülnek le a gyártósorokról. Akadnak olyan konstrukciók is, amelyek levegő nélkül is futnak bizonyos kilométert, tehát ki lehet maxolni a biztonságot. A közel hétezer darabos téli választékunkat itt találja

Az abroncs kiválasztásánál mi is csak a független teszteket tudjuk ajánlani. A német és osztrák autóklubok tesztelési módszereiről itt olvashat. A kiválasztásnál érdemes képben lenni azzal, milyen körülmények között lesz az autó leginkább használva. Tehát ha a Magas Tátrában vagy a sarkkörön túl közlekedik valaki –  folyamatosan havas körülmények között –  az más, mint a nyálkás, vizes aszfalton az Alföldön. Ekkor a teszteknek az idevágó adatai lehetnek a döntő érvek, a kibocsájtott zaj pedig kevésbé…

A választás után, készre szerelve is kérhetik a téligumit. Természetesen a téli körülményeket jóval jobban álló könnyűfém-felnivel. Amit a piros címkéről ismerhet meg. Ennek a felni típusnak az előre töréséről és a vasfelni eltűnéséről, pedig ebben a cikkben tájékozódhat.  

Fotó: Audi, BMW, GEM Motorist, Maserati, Subaru

Hiányzó apróságok
Előző cikk
Hiányzó apróságok
Következő cikk
Téligumival tavasszal?
Téligumival tavasszal?
Feliratkozom a hírlevélre