Elviekben néhány év múlva már nem lesz defekt, mert megjelennek az új fejlesztésű személyautókon a levegő nélküli gumik. Remélhetőleg.
A remélhetőleg szó használata nem véletlen, és nem a negatív hullámok eregetését jelenti. Egyszerűen ez a tapasztalat a témában. Az elmúlt évtizedekben számtalan sajtóközlemény szólt arról, hogy hamarosan érkezik a forradalmi változás a gumik terén.
Ez rá is fér az abroncsra, mert talán ez az egyetlen autóalkatrész, amely a feltalálása óta (1845) alig változott. A defekttűrő gumik szép számban kaphatók nálunk és írtunk is működésükről, de a gumi alapkoncepciója kb. ugyanazokon az elveken nyugszik, mint a kezdetekben.
Történelem
Az optimizmust az táplálja, hogy a tárgykörben az első találmányt 1943-ban védték le. A James Martin által jegyzett ötletet sok évtizedes csend követte, majd a Goodyear jelentkezett 1982-ben egy új elképzeléssel. A kísérletek közben folytak, de a rugalmas „küllők” közé beszoruló sár, kövek és egyéb szennyeződések komolyan feladták a leckét a fejlesztőknek. A nehézségekről annyit, hogy a Goodyear például 2030-ra ígéri a levegő nélküli gumiját.
A zöld indok
A francia óriásnak érdekes a témához történő hozzáállása, a gallok legfőbb fejlesztési motivációja ugyanis a környezetvédelem. A statisztikák szerint a defektek miatt évente 200 millió darab gumi kerül a szemétbe... Ha az új abroncs/felni kombó megjelenik és elterjed, akkor ez a hatalmas szemétmennyiség lecsökkenhet.
A környezetvédelmet a tartósság is erősíti: a tesztek szerint háromszor hosszabb az élettartama az új generációs abroncsoknak. Ide jön még egy érv, ami az, hogy kevesebb alapanyag szükséges az előállításukhoz. A legfőbb pozitívuma az újdonságnak, hogy a defektet el lehet felejteni. Ez például az önvezető autóknál is komoly előny, mert az efféle probléma megoldásával és leprogramozásával a fejlesztőknek már nem kell foglalkozniuk.
A gyakorlatban
A jelek szerint a franciák jutottak a legmesszebbre a témában. Ők 2024-re ígérik az úttörő technika megjelenését. Még mielőtt valaki dörzsölné a tenyerét, hogy majd lecseréli a jelenlegi autója kerekét, azt ki kell, hogy ábrándítsuk: az autó futóművét és rugózását is az új abroncshoz kell tervezni… Így a hagyományos gumit használó autókon körülményes vagy lehetetlen lesz használni az új technikát.
Színre lép a Tweel
A Michelin nem ma kezdte a levegő nélküli abroncsok fejlesztését és gyártását. Ugyanis Tweel néven, targoncákhoz és a Bobcat típusú kisebb munkagépekhez már egy évtizede megvásárolható a defektmentes gumi/felni párosa. A kör bővült, mert a golf kocsiktól kezdve, a fűnyírókig, a divatos quadokig sokféle járműre fejlesztett a Michelin.
Ezeknél a járműveknél alacsony a sebesség, így a melegedésnek és a személyautóknál jelentkező egyéb problémáknak a jelentősége jóval kisebb. A franciák terméke meggyőzte a NASA-t is, így a következő holdjáró valószínűleg ilyen abroncsokon gördülhet.
A hagyományos autóknál a kísérletezés is régen megy, a Michelin partnere az Uptis néven futó abroncsnál a General Motors. A két cég látja a jövőt, mert a 2017 óta folyó kísérletek a Chevy Bolt elektromos autóval folynak.
A konkurensek
Természetesen más gumis cégek is dolgoznak a levegő nélküli abroncsokon. Ugyanis, ha sikerül elérni az áttörést, akkor az elsőség vagy az elsők között levés komoly piaci előnyt jelent. Ezért fejlesztenek gőzerővel a cégek.
A gumi tanulmányokat persze megmutatják a nagyközönségnek, mert cserébe kapnak sajtómegjelenést és a jó hírük is terjed. A bemutatáson a megszokott autókiállításokat és a szakmának szóló rendezvényeket értjük. Ilyen például a Tire Cologne kiállítás, amit mi is megnéztünk, mivel ez Európa legnagyobb gumi és felni szakkiállítása.
Fotó: Michelin, Tire
Cologne