Gumiabroncs – A tapadás nyomában

  • Közzétéve: 2023. 05. 24.

A gumiabroncs tulajdonságai között az egyik legfontosabb a tapadás. Ezt az izgalmas témát járjuk körül.

Első lépésként nézzük meg a tárgykörhöz tartozó meghatározásokat. Az egyik a fizika. A sokak által nem kedvelt tantárgy a körülöttünk lévő anyagi világ működésével, szabályaival és kölcsönhatásaival foglalkozik. A szó eredete görög, és annyit jelent, hogy természettudomány. A fizikán belüli terület a tapadás, ami azt az erőt jelenti, ami két különböző dolgot, tárgyat összetart.       

A tapadás fajtái

Ha a gumira leszűkítjük a tapadást, akkor három jól megkülönböztethető területet találunk. Ezek a száraz, a nedves és a havas tapadás. A fentiekből könnyen lehet következtetni a nyári, téli és a négyévszakos abroncsok létjogosultságára.

A nyárigumiknál a legjobb tapadást azok az abroncsok biztosítják, amelyeknek a futófelületének kb. a fele sima, azaz mintázat nélküli. Ezt szlenges elnevezéssel, semi slick-nek, azaz félig sima guminak hívják. Ezt az abroncsot a nagyon sportos autókhoz ajánlják – kiváló tapadása miatt – alkalmas pályanapokon történő használatra is. A legjobb tapadást biztosító nyári gumikból háromféle érhető el nálunk: a Michelin mellett a Toyo és a Nankang kapható a webshopunkban.  

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy általában alacsony oldalfalú sportgumikat a kátyúkkal megszórt hazai utakon viszonylag hamar tönkre lehet tenni. Vagy akár a felnit is


Téli körülmények

Az eltérő hőmérsékleti és a tapadási viszonyok tették indokolttá a téli és nyári gumik megszületését. Télen a hó, a jég és a jóval több nedves útfelület, plusz az alacsony hőmérséklet miatt teljesen mások a körülmények. Ezért szerencsés, ha a téligumival csak abban az időszakban közlekednek, amire tervezték. Mert ekkor nyújtja a legjobb formáját, nyáron pedig jóval jobban kopik.   

A négyévszakos

Magyarországon is megfigyelhető, hogy a telek már kevésbé csapadékosak és kemények. Ezért kezd egyre nagyobb létjogosultsága lenni a négyévszakos abroncsoknak. Ennél a gumi típusnál főleg azok jelentik a célközönséget, akik zömmel városban használják az autójukat, keveset mennek évente, és egy-egy nagyobb havazásnál pár napra le tudják tenni a járművet.

A négyévszakos gumiabroncsoknak a pár éve tartó népszerűsége annak köszönhető, hogy a gumigyárak új anyagokat és technológiákat vetettek be. Ezáltal a négyévszakos abroncsok sokkal használhatóbbá és jobbá váltak, mint a tíz évvel korábbi elődeik.             

Nedves tapadás     

Ez a téma már átvezet bennünket a gumivásárláshoz, azaz hogyan válasszuk ki a céljainknak és a pénztárcánknak megfelelő abroncsot. Ebben sokat segítenek a gumitesztek, amelyek értelmezéséhez itt talál háttérinformációkat.

A kulcs a tájékozódásban a gumiabroncson lévő címke. Mivel a balesetbiztonság lényeges eleme a gumi, ezért a tapadás terén azonnal elérhető adatokkal szolgálnak. A gumi gördülési ellenállása mellett feltüntetik a nedves tapadást is. Ez a 80 km/óráról történő vészfékezés eredménye, nedves úton. Az eredményeket jól értelmezhetően jelölik: a skála A-től F-ig terjed, ahol az A a legjobb érték.

A jelölés szemléletes, mert a B jelzésű gumival szerelt autó három méterrel később áll meg, mint az A-s. A C-nél ez távolság hét méterre nő, a következő betűnél tucat méter az eltérés. Az F-el jelölt abronccsal már 18 méterrel később áll meg… Most lehetne hozni a klasszikus példát, hogy a zebra előtti óvodás csoport és társai, de ezzel nem riogatnánk az olvasót.

A lényeg, hogy a gumivásárlásnál sokat segít, ha a címkét megnézik és értelmezik. És ezek után döntenek. A nedves tapadás jelentőségét pedig összevetik a manapság nagy népszerűségnek örvendő zajkibocsátási értékkel…




Kép: gyárak

Felni vásárlás – Célkeresztben a hölgyek!
Előző cikk
Felni vásárlás – Célkeresztben a hölgyek!
Következő cikk
Megérkezett – Monaco Wheels
Megérkezett – Monaco Wheels
Feliratkozom a hírlevélre