Goodyear SightLine – Úttörő technológia Le Mans-ban

  • Közzétéve: 2023. 06. 22.

Idén volt százéves a legendás 24 órás verseny. Franciaországban nagyot alkotott a Goodyear is: forradalmi abroncs ellenőrzést vetett be!

A sportkocsiversenyzés aranykorát az 1960-as évek jelentették, akkoriban számtalan márka küzdött az elsőségért. Ebbe a korszakba nyújt betekintést az Aszfalt királyai című film, ami a Ferrari és a Ford csatájának állít emléket.

Ugorva az időben, 2023-ra érett be az a szabályalkotói munka, amit a sportkocsiversenyzés megreformálásáért tettek. Ennek az eredménye, hogy ma már a csúcskategóriában szerepel a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot, Porsche és a Toyota. Hozzájuk jövőre csatlakozik az Alpine, a BMW és Lamborghini, hogy csak a legnagyobb neveket említsük.

A másik fontos tényező, hogy az amerikai sportkocsi-viadalok szabálykönyvét „összefésülték” a sportkocsi-világbajnokságon használttal. Így a sportkocsi világbajnokságon (WEC) és a tengerentúli szériában (IMSA) azonos autókkal lehet indulni. Ez egy új aranykort hozott a sportba.

Az 56-os garázs

A Le Mans-i 24 órás egy ideje teret enged a kísérletezésnek, ezért hozták létre az 56-os garázst. Az itt szereplő autó kategóriákon kívüliként vethet részt a küzdelmekben. Idén egy új generációs Nascar autóval indultak, amit át kellett alakítani a 24 órás viadalra. Ennek láthatók a külső jelei is: ezért került valódi lámpa a festett világítótestek helyére. És ablaktörlő a szélvédőre…

Az amerikai járgányt az európai küzdelemre a Nascar-ban már számtalan bajnoki címet begyűjtött Hendrick Motorsport készítette fel. Komoly munkát végeztek, mivel az elmúlt egy évben tíz tesztet hajtottak végre. Ez 12 ezernél több kilométer lefutását jelentette! A pilótákra nem lehetett panasz: a hétszeres Nascar bajnok Jimmie Johnson az egyik sofőr. Mike Rockenfeller nyert már Le Mans-ban, a német pilótánál ismertebb sofőr, a 2009-es F1-es világbajnok, Jenson Button.

Színre lép a Goodyear

Az amerikaiak korábban az F1-ben is szerepeltek, és a gumigyártók között máig ők jegyzik a legtöbb F1-es győzelmet (368 db). A Goodyear manapság a Nascarban látja el a gumiszállító szerepét, ahol a BBS a felni beszállító. Európában a WEC kisebb kategóriáját szolgálja ki és a túrakocsizás legfelsőbb szintjét.

A Nascar Nex Gen Chevrolet Camaro ZL1 névre hallgató versenyautó háromféle gumiabroncsot használt. A mintázat nélküli, úgynevezett slick gumi száraz aszfaltra ajánlott. Enyhébb esőnél a köztes esőgumi (intermediate), több csapadéknál pedig a komoly vízelvezető képességgel rendelkező esőgumi az ideális.


Az összes versenyabroncsban megtalálható az akku nélküli szuper mini jeladó, amely méri a guminyomást és az abroncs hőmérsékletet.



Az információk elsőként a járműbe jutnak el, majd onnan a boxba. Az így nyert adatok abban segítenek, hogy a gumik állapotát jobban „lássa” a csapat. A TPMS szenzorokhoz hasonló az állandó nyomásérzékelés, ami régóta használt technológia a Formula 1-ben és a Formula-E-ben is.


Az F1-hez jól köthető a Fondmetal, amely először felni szállítóként kapcsolódott a száguldó cirkuszhoz. Később önálló csapatként is szerepelt a legfelsőbb ligában (1991-1992). A téma aktualitását az adja, hogy mi hoztuk el ismét Magyarországra az olasz hi-tech márkát.

Versenyzés

Visszatérve a gumikra és Le Mans-ba. A fő különbség, hogy az érzékelő a Goodyearnél nem a szelepben vagy a felnin található, hanem magában az abroncsban kapott helyet. Ezért tudnak a bejövő adatokból jobban következtetni a mérnökök a gumik állapotára. Ettől igazán különleges a Goodyear SightLine technológiája.


Fondmetal bemutató
Előző cikk
Fondmetal bemutató
Következő cikk
Megérkezett – Monaco Wheels
Megérkezett – Monaco Wheels
Feliratkozom a hírlevélre