Formula-E gumiabroncsok – A fenntarthatóság jegyében

  • Közzétéve: 2022. 11. 25.

Az elektromos verseny szériában minden a fenntarthatóság körül forog, még a gumiabroncs is. Ismerkedjünk meg az FE új gumibeszállítójával!

A Formula-E csendessége, azaz a troliszerű hang és a guminyikorgás azoknak a szokatlan, akik a zajos motorsportot szokták meg. A jövő fiataljai ebben a steril világban nőnek majd fel, nekik valószínűleg a hangos, régi motorsport lesz a fura. Ezért nehéz megszokni a mai közönségnek a mesterséges eszközökkel látványosabbá tett futamokat, amiket reptereken, kikötőkben és parkokban tartanak.

A versenyeket azért rendezik ezeken a helyszíneken, mert az épített versenypályákon még jobban látható lenne a különbség a felhozó formula szériák (F4, F3) és a világbajnoki szinten működő FE tempója között. (Lassabb a Formula-E és az autók hatótávolsága is kisebb.)

A Gen 3-as autó

A harmadik generációs autóknak köszönhetően, a januártól induló új évadban már csökken a különbség. És a jövőben pedig egyre jobban záródik az olló. Ugyanis az új akku technikák és a három vagy négy motort használó rendkívül kifinomult hajtástechnika – tempó tekintetében – simán versenyre kelhet a Formula 1-el. A fejlődés leginkább annak köszönhető, hogy az utcai autózást – a politika – szélesebesen tolja a villamosítás irányába.

A Michelin

A francia gumiipari óriás – amelynek a termékeit megtalálja a webshopunkban is – a kezdetektől fogva, azaz a széria 2014-es indulása óta partnere Formula-E-nek. A gumik tervezési stratégiája a fenntarthatóság körül forog, azaz csak egyfajta abroncsot használnak, nincs esős, köztes és sima felületű, azaz slick gumi.

A gumiknak a változó időjárási körülmények mellett a legnagyobb kihívást a karbon-kerámia fékek miatt létrejövő nagy hőterhelés jelenti. A féktárcsák üzemi hőfoka 400 °C fok körül mozog, amely - extrém terhelés esetén - felmehet akár 1000 °C fokra is.

A Michelin az évek alatt folyamatosan fejlesztette a gumijait, amelyeket visszaforgat. Így játszóterek burkolataként vagy aszfalt alapanyagként ”élnek” tovább a versenypályán használt abroncsok. A kezdetek óta 18 colos méretben készülő gumik a kornak megfelelő méretűek, mert sok utcai autón ezt a méretet találni.

Az EV2 néven futó fejlesztett verzió, az első gumiknál 1,1, a hátsókon pedig 1,4 kilóval voltak könnyebbek az elődeiknél.

A fenntarthatóság

A könnyítés másik eredménye, hogy lecsökkent az abroncsok szállítási tömege. Ez összességében 2500 kilós súlycsökkenést eredményezett, aminek az eredménye, hogy szállításkor kevesebb CO2 kerül a levegőbe.

Az egy fajta versenyabroncs használata azt is jelenti, hogy versenyenként 720 darabbal kevesebb gumit kell legyártani és szállítani. Ezek összességében azt eredményezik, hogy évente 50 ezer tonna széndioxiddal kevesebb kerül a levegőbe.

Jön a Hankook

A 2023 januárjában induló új idényben már Hankook gumikon futnak az új autók. Az új abroncsokat három éves fejlesztő munkával hozták létre. A koreai gyártó ügyesen kombinálja a motorsportos tevékenységét a márkanevének a feljavításával. Erről a felemelkedésről itt olvashat bővebben.

A jobb hírnév elérése a DTM-mel kezdődött, mikor is a három német prémium gyártó autóit futtató versenyszéria áttért a koreai gumikra. Most pedig a iON névre hallgató elektromos autókra tervezett gumiszériát reklámozzák. Az új versenyabroncs kb. 30 százaléka készült újrafelhasznált anyagokból.


Formula-1-es abroncs és felni – A méret a lényeg
Előző cikk
Formula-1-es abroncs és felni – A méret a lényeg
Következő cikk
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Tokyo Auto Salon – AMTS a Távol-Keleten
Feliratkozom a hírlevélre