Alufelnik – A növekedés okai

  • Közzétéve: 2022. 03. 31.

A ma kapható legolcsóbb autók is 15-16 colos felnin gördülnek ki a szalonból. Az extrák között pedig gyakran találni 18-19-es alufelniket. Néhány évtizede a 13-14-es méret volt az általános. Mi áll a növekedés hátterében? 

Ha valaki fiatalabb autórajongó vagy autós, akkor lehet, hogy már mosolygott a régi kerékméreteken. Például, amikor megpillantott egy Trabantot vagy egy Ladát. Az eltelt évtizedek alatt komolyat nőttek a felnik. A növekedés hátterében az autógyárak tervezési elvei és az autókat érintő általános változások találhatók.

Növekedési trendek

Jól megfigyelhető irányzat, hogy az autók mérete és a tömege – az esetek nagy részében – generációról, generációra növekszik. Ez a legjobban úgy mutatható be, hogy megnézzük néhány sok évtizede porondon lévő típus számait.

Kezdjük a kompakt kategória etalonjával, azzal a típussal, amihez jó ideje minden kategóriatársat mérnek. A Volkswagen Golf első generációja 1974-ben jelent meg, a legenda 3707 milliméteres hosszússággal és 790 kilós önsúllyal született.


A 2019-ben piacra került nyolcas Golfnál már 4284 mm-nél áll meg a centi, miközben a kombinál ez a szám 4633. A legkönnyebb kivitel pedig 1255 kilós. 


A VW Polónál is megfigyelhető a növekedés: az első kivitel 1975-ben lépett színre 685 kilós önsúllyal és 3512 milliméteres hosszal. A 2017-ben érkezett hatodik generáció már 4053 mm-es, miközben 1105 kilogrammos a legkönnyebb változata.

Biztonság és kényelem

A felnik nagyobbodása az autók tömegének a növekedéséhez köthető, ami leginkább két tényezőnek köszönhetően emelkedett. A leghúzósabb érv: a biztonsági előírások szigorodása. A másik pedig a kényelmi felszerelések elterjedésének és magának a kényelemnek a nagyfokú előtérbe kerülése.     


A biztonság miatti súlynövekedés ellen nem lehet kifogás, mert ez a tendencia rengeteg emberéletet mentett meg. A kényelem fokozódása pedig szorosan összefügg az autóipar fejlesztési szentháromságaként elkönyvelt három betűs rövidítéssel.

Színre lép az NVH

A három betű a noise, vibration és a harshness angol szavakat takarja, amelyeknek a zaj, vibráció és a nyersesség a magyar megfelelője. Az új modellek fejlesztésénél a legfőbb szempont, hogy a NVH kisebb legyen az előző változatnál. Tehát csendesebben fusson és kényelmesebb legyen.

Ennek a változásáról úgy lehet a legkönnyebben meggyőződni, hogy össze kell hasonlítani két, azonos kategóriában lévő autót, amik között található 15-20 év korkülönbség. Ékes példa rá a Suzuki Ignis vagy Swift itthon gyártott első kiviteleik és a mai változatuk. A jelenlegi kiadás érzékelhetően csendesebb, simább futású a réginél. A keréktárcsák itt kapcsolódnak be a történetbe.

A méret a lényeg?

Jól lehet szemléltetni az alufelnik növekedését a kerékpárral… Ha valaki ment már a klasszikus kemping bicajjal, annak nem kell sokat magyarázni. A 20 colos kerék miatt ezekkel a járdaszegélyről le- és felmenetel nem leányálom.

Az ellenpéldát a hegyi bringák jelentik, ahol egy ideje már divattá vált a 29 colos felni. Ezzel a bicajfajtával sokkal könnyebb a terepakadályok és a járdaszegélyek leküzdése. A vacak útminőség (vagy úttalanság) alig észlelhető ilyen kerékpáron ülve.

Ez úgy köthető az autóhoz, hogy a gumiabroncs/felni párosa szorosan kapcsolódik a vibrációhoz és a futóműhöz. A nagyobb átmérőjű gumiabronccsal lazábban, könnyebben küzdi le az autó az úthibákat és a gödröket. Tehát a gumiméret, a futómű beállítással együtt az NVH-t is jelentősen befolyásolja. Ez az egyik oka a felnik méretnövekedésének. 

A másik növekedést beindító dolog a nagyobb tömeg. Ahogy elkezdett nőni az autók súlya, a megállításukhoz nagyobb fékekre volt szükség. A nagyobb átmérőjű féktárcsák nagyobb könnyűfém-felniket igényeltek, hogy elférjenek, és ez volt a másik növekedési tényező.   


Ha nem tudta: már nem csak alufelniket és kiegészítőket árulunk, hanem gumiabroncsokat is! A kínált márkákról és méretekről itt tud tájékozódni. A megrendelt felniket gumival együtt is tudjuk szállítani.

Fotó: Volkswagen

Alufelni – A felni gyártás rejtelmei
Előző cikk
Alufelni – A felni gyártás rejtelmei
Következő cikk
Az autóeladások listavezetői és a felnijeik
Az autóeladások listavezetői és a felnijeik
Feliratkozom a hírlevélre