A rejtélyes, a meg nem értett, az elvesző, a negatív, a pozitív és sok más jelzővel lehet illetni az ET számot. Most megtudhatja, hogy mit jelent pontosan és hogy hol találja.
A két betű mögött a német Einpresstiefe kifejezés található, amit angol nyelvterületen az offset szóval helyettesítenek. Ez az a két betű, ami a felni vásárlásakor a legtöbb gubancot okozza, ezért újra elővesszük. A téma „forróságát” jelzi, hogy ezzel a területtel már korábban is foglalkoztunk.
Az ET számot úgy a legkönnyebb megérteni, hogyha megnézi a lentebb lévő ábrát. Ez félbevágott felnit ábrázol, amin jól látható két függőleges sík. Ezek egymástól lévő távolsága – milliméterben – a bűvös ET szám. Ezt szakmai nyelven besajtolási mélységnek vagy középsík eltolásnak nevezzük. Az idegennyelvű elnevezéseket is eltolásnak lehetne fordítani.
Az egyik síkot a felni középvonala jelenti. A másikat pedig az a felület, amin a keréktárcsa felfekszik a kerékagyra. Ha ez a két sík egybe esik – azaz a felni felfekvő felülete egyezik a felni közepével – akkor beszélünk arról, hogy az ET szám nulla.
Ha pozitív, akkor ezt a belső sík felfekvő felületet az autó külseje felé tolták el. A szám pedig milliméterben mutatja az eltérést. Tehát az ET 25 annyit jelent, hogy 25 milliméterrel kijebb található a felni kerékagyra felfekvő felülete, mint a keréktárcsa középvonala.
Mindez negatív előjellel annyit tesz, hogy az autó belseje felé tolták el a keréktárcsa felfekvő részét a felni középvonalához képest 25 milliméterrel.
A gyakorlatban
A pozitív ET szám arról árulkodik, hogy az autó átlagos felhasználású, széria masina. Nincs a járművön sárvédő szélesítés, „kényelmesen” elfér a kerék a sárvédőben. Ugyanakkor arra kell itt figyelni, hogy a felni ne nyűljon túl mélyen befele, és ne érintkezzen a felfüggesztéssel vagy a féktárcsával. Hasonló a helyzet a nullás ET számnál is; itt is átlagos felhasználásról van szó.
Az izgalmasabb külsőt a negatív ET szám jelzi. Ez már a tuning autók és a valódi terepjárók területe.
A leírásból könnyen ki lehet következtetni, hogy szerencsés dolog a gyári ET számmal ellátott felnit használni. Ha eltér, akkor bele érhet a gumi a sárvédő szélébe, változik a futómű geometriája, és a változás kihathat a kormányzásra is.
Hol található?
Két helyen biztosan fellelhető az ET szám. Az egyiket az autó műszaki adatai között találja. A másik, sokszor könnyebben elérhető hely: a keréktárcsa. A felnin nem csak a származási ország betűkódja látható, hanem a mérete is. Ezek között megtalálható az ET szám is, a felni belső oldalán. Nem matrica formájában, hanem öntéssel vagy gravírozással, azaz gépi marással történik a felvitele. Elviekben így örökre látható marad.
Ha ez az adat is megvan, akkor könnyebb használni a felni keresőnket. Ha elveszettnek tartja magát a témában, akkor a gumijavító vagy az autószerelő szívesen segít ezen a téren. Vagy mi is, a megszokott elérhetőségeinken!
Fotó: Hot Wheels, Mercedes, Sacrile Motors