Az autóátalakítás széles skálán mozog, a tuningosok többsége a látványra gyúr. Aki nem csak a külsőségekre fókuszál, az pár olcsóbb alkatrész beépítésével nagyobb kanyarsebességet is elérhet.
Az ördög a részletekben rejlik, ezért nem véletlen a koponyás és a márkajeles szelepsapkák térhódítása. Ilyen apróságoknak komoly a piaca.
Viszont akadnak olyan autótulajdonosok, akik a négykerekűjük kanyarodási képességeit fejlesztik. Ez a futómű-tuning területe, amely első pillantásra nem túl látványos, viszont az autó kezelhetőségén, vezethetőségén rengeteget javít.
Nyomtávszélesítők és kerékcsavarok
Aki nincs képben a területtel, annak egy kis kitekintés következik, hogy a futómű terén mit lehet elérni és főként mivel. A belépő pontot az ültetőszett jelenti, amely feszesebb és rövidebb rugókat, keményebbre hangolt lengéscsillapítókat jelent. A kisteherautóknál, terepjáróknál az ellentéte a divat: az emelés.
Aki ennél is tovább merészkedik, annak ott a feszesebb kanyarstabilizátor beszerzése. Plusz a futóművek rögzítési pontjai, azaz a gumiba ágyazott felfüggesztő elemek (szilentek) keményebb, műanyag szilentre cserélése. A végén jöhet a vékony oldalfalú, jól tapadó gumi, a dögös alufelni szetten. Elviekben itt meg is állhatnánk, mert az említett átalakításoktól a kanyarsebesség, a vezetési élmény és az autó kinézete is sokat javul. Ráadásul a hivatalosan vásárolt alkatrészek, elviekben a műszaki vizsgán sem okozhatnak akadályt.
Ezt a jól összeállított rendszert lehet tovább tupírozni vagy valamennyire helyettesíteni a nyomtávszélesítőkkel. A spacerek az esetek nagyrészében alumíniumból készülnek, és tenyérnyi méretűek. A vastagságuk a néhány millimétertől, egészen a két centiméter fölötti nagyságig terjed.
Központosító gyűrűk, kerékcsavarok és TPMS szenzorok
Ha valaki beszerezte az autójához illő nyomtávszélesítőt, akkor ezzel a legtöbbször az jár, hogy az eredeti kerékcsavaroknak búcsút mondhat. Természetesen ezekből is bőséges a választék, akár a kerékanyákból.
A kerékanya, kerékcsavar vásárlása nem csak akkor jöhet szóba, mikor felkerül a nyomtávszélesítő, hanem az új alufelni vásárlásakor is. Ekkor még egy tétel bekerülhet a bevásárló kosárba, ez pedig a központosító gyűrű.
Az is előfordulhat, hogy a használtan vásárolt alufelnin nincs vagy elromlott a keréknyomás szenzor (TPMS). Ez az alkatrész - és a hozzákapcsolt kijelző rendszer - 2014 óta kötelező tartozéka minden új autónak. (A TPMS-nek, főleg a defektesen is futó, erősített oldalfalú abroncsoknál van komoly baleset megelőzési szerepe.)
A lényeg, hogy ezekből a jeladókból is széles a választékunk.
(Fotó: H&R, Bilstein)