A hideg évszak elmúltát követően téligumit használni nem ördögtől való dolog, mert reggel még fagyok is előfordulhatnak. Adunk pár használható tanácsot a témában.
Megérthető az az autós, akit a biztonság és a téligumik témájában az utóbbi évek egyre enyhébb telei összekuszáltak. Ugyanis az utóbbi két évtizedben a „csapból is az folyt”, hogy hét fok alatt válts téligumira! Mostanság meg azon lehet gondolkodni, hogy télen, gumi témájában mi a biztonságos és a gazdaságos megoldás…
A változás szele
Ami leszűrhető a helyzetből, hogy a gumigyárak és a kereskedők kommunikációi az eltelt évek alatt célba értek. Jó dolgot szorgalmaztak, és sok autós életét megóvták a téligumik. Erre az utóbbi évek telei enyhébbé váltak, amit pár hetes „keményebb” időszakok fűszereznek… A kemény alatt azt értjük, hogy esett hó, ónos eső és talán egy hétig nulla fok alatt maradt a hőmérséklet. A novembertől március közepéig tartó időszak többi részében pedig átlagos hideg idő volt. Max. +5-8 °C körüli nappali hőmérséklettel. Ezekre a körülményekre, zömmel városi használattal, évente kevés kilométert megtéve, teljesen vállalható és biztonságos a négyévszakos abroncs.
Ha viszont sok kilométert megy az autós, és „minden” időjárási helyzetben úton kell lennie, akkor abszolút javasolt a téli/nyári szett váltogatása. (A gumik szabályos tárolásáról itt olvashat.)
A hét fok bűvöletében
A reklámokban sokat hangoztatott hét fok annyit tesz, hogyha a napi hőmérsékleti átlag ez alá esik, akkor érdemes téligumra váltani. És fordítva: ha tartósan melegebb a hőmérséklet, akkor jöhet a nyárigumira váltás.
A téli abroncs kifejlesztése azért történt, hogy hideg, havas, jeges és a hókásás utakon a lehető legjobban teljesítsen a gumi. Ezért más az anyagának az összetétele, jóval puhább a keverék, és a mintázat is eltérő a nyáritól. Ennek köszönhetően magasabb hőmérsékleten másként viselkedik, mert nem arra közegre tervezték. Ezt korábban már körüljártuk, érdemes tájékozódni a témában.
Előnyök
A tavaszi téligumi használat előnye, hogy a hideg, esetleg fagyos reggeleken jóval jobban teljesít, mint a nyári gumi. Jobban tapad, ez induláskor, kanyarban és fékezéskor is előny. A másik mellette szóló érv, hogy a vízelvezető képessége kiváló, mert a mintázatot eleve csapadékosabb körülményekre tervezték. Így a mélyebb pocsolyákon történő átkeléskor vagy zuhogó esőben is biztonságos.
Hátrányok
Jobb időben érdemes egy kicsit nagyobb féktávolságot tartani és kanyarokban óvatosabban fordulni. Mert ezek a körülmények már nem a téligumi célterületei. Nagy melegben, téligumival sportosan vezetni: a leggyorsabb út a gumicseréhez. Ugyanis a puha gumikeverék miatt az abroncs jóval gyorsabban kopik.
Képek: gyárak