Felni trendek az autógyáraknál – A méret a lényeg?

  • Közzétéve: 2025. 04. 09.

Ha új prémium autót vásárol valaki, akkor ne csodálkozzon, ha húsz colos vagy annál nagyobb felnivel szerelik. Két példát is hozunk erre az irányzatra, majd ismertetjük a nagyságnak a hátrányait.

Korábban már többször körbejártuk a felnik növekedését, először arra tettük a fókuszt, hogy az 1980-as évek autóinak a 13-14-15 colos keréktárcsái miként változtak néhány évtized alatt 16-17 és 18 colos „óriásokká”. A jelek szerint a növekedés nem állt meg: a tuning szakma Dub irányzata már megmutatta az utat a gyáraknak. A Dubnál a 20-22 colos méret számít általánosnak. Remélhetőleg a Donk felnik – amihez teljesen át kell alakítani az autókat – nem érkeznek meg. Térjünk vissza a valóságba, azaz a prémium széria autók közé.      

Az első példa

A Range Rovert nem kell bemutatni senkinek, mert az 1970-ben színre lépett első generáció megalapozta a típus hírnevét. Az angol autó volt a világ első luxusterepjárója. Az első Range Rovernél a megszokott létraalvázat és a merev felfüggesztést, azaz a kiváló terepjáró-képességet kombinálták a luxusautók kényelmével. S a jó a kinézettel. Ennek köszönhetően a karakteres autóval meg lehetett jelenni az operában és a legfényűzőbb partikon is, miközben jól elboldogult a mély sárban. (A típussal1984-ben nyertek a Dakar ralin.)


Jó tudni, hogy a Range Rover, a Land Roveren belül már egy ideje különálló modell család. A 2022-ben színre lépett új generáció rendkívül elegáns és letisztult, ezért nem véletlen, hogy a tervezőjét leszerződtette az Audi. Ugyanis Massino Frascellinek köszönheti az angol márka a múltra visszautaló, igen sikeres mai formavilágát. A tisztán elektromos kivitelben is nemsokára piacra lépő autó testes, ezért nem véletlen, hogy alapban 20-21 colos keréktárcsákkal érkezik a piacra.  

A második

Mielőtt elmerülnénk a másik példánkban – amely leginkább az autók új korszakát vetíti előre – adunk egy kis kitekintést az autóiparban zajló eseményekről. Ugyanis most zajlik az iparág történetének a legnagyobb változása.

A politika által komolyan erőltetett elektromos átállás korántsem halad olyan sebességgel mint szeretnék. Ugyanis különféle okok miatt nem kelt el annyi villanyautó, mint amit a döntéshozók elképzeltek. A piaci valóság megérkezésének köszönhetően a Volvo kiigazította a terveit és végrehajtott egy újabb ráncfelvarrást az XC90-en. És mellé megérkezett az EX90, ami egy tisztán elektromos hajtású szabadidőautó.


Aki rajong a kütyükért, annak érdemes utána olvasnia a csúcs Volvóban használt Nvidia számítógépeknek, amelyek vezérlik az autót. Az elektronikai csemege mellett megemlítjük, hogy az extra listán 22 colos keréktárcsa is található. Hiszen ha valakinek ciki a 20-21 colos felni, akkor lehet fentebb lépni. Ebben a ligában elérhető nálunk az Antera, amely olasz prémium alufelni, aminek a kínálatát itt tekintheti meg, a sztorijáról pedig itt olvashat.

A keserű pirula

A nagy átmérőjű alufelniknek egyetlen dolog a hátránya: a gumizásuknak a költsége. A másik, ha a nyári abroncs/felni páros mellé vásárolnak egy külön felniszettet és hozzá téligumit… Ez együtt, ebben a méret osztályban elég szép összegbe kerül. Az elköltött pénzből az átlagpolgár – kis túlzással – már inkább autót vásárol.

A 30-40-50 milliós luxusautó ezen költségével elviekben képben van a tulajdonos. És remélhetőleg azzal is, hogy a fizikát nem tudja becsapni. Azaz a bőven két tonna feletti szabadidőautó és a motorok hatalmas nyomatéka nem kíméli a gumikat.

Ha nincs képben ezekkel, akkor az első gumicserénél nézhet, mert nem fognak jól esni a számlán lévő számok… A gumizás akkor lesz igazán húsba vágó, amikor az autó már 5-8-10 éves, az értéke pedig a töredéke az új árának. A gazdája pedig a lakótelepi menőcsávó, aki az egyre divatosabb munkáshitelből vásárolta. A drágán fenntartható használt prémium autót… Ha nem figyel a felni méretre, akkor lesz majd meglepődés a gumisnál vagy az online rendelésnél.

Fotó: Land Rover, Volvo

Kompromisszumok nélkül – Antera felnik
Előző cikk
Kompromisszumok nélkül – Antera felnik
Következő cikk
Téligumival tavasszal?
Téligumival tavasszal?
Feliratkozom a hírlevélre