A német sportautógyár termékei még mindig etalonnak számítanak. Legyen szó sportkocsikról, elektromos autókról vagy szabadidő-autókról. A legendás 911-nél megmutatták, hogy mit tudnak a szénszálból kihozni.
Egy figyelmeztetéssel indítunk. Mielőtt elrohanna a legközelebbi Porsche szalonba, sajnos le kell hűtsük a lelkesedését: 911 Turbo S Exclusive néven futó csodaautó már nem kapható. A pár száz példányban készült masina felnijén keresztül azt mutatjuk be, hogy miért került áfa, és vámok nélkül 15.232 Euróba egy felni szett.
A különleges keréktárcsák ismertetése nem új nálunk: a Bentley gyári szénszálas kerekét gyártó Bucci saját néven futó termékét már körbejártuk. Akár csak a szénszálas felnik történelmét, amelynek kezdetei az 1970-es évekre nyúlnak vissza. A gyártásukat szintén bemutattuk.
A gyártás csodája
A Porschénél a kiindulási alapot 18 kilométer hosszú szénszál jelenti, amit ha „szövet” formába szőnek, akkor az 8 négyzetméteres felületnek felel meg. Ekkora mennyiséget használnak fel egy keréktárcsa gyártásához. A CFRP néven rövidített szénszálat kétféle formában alkalmazzák: a cérna spulnira tekert szénszálként, és a belőle szőtt „szövetként”.
A munkafolyamat a küllős részen kísértetiesen hasonlít a ruha készítéshez. Az első pontot a szabászat jelenti, a hatalmas asztalon méretre szabják a különféle darabokat. A keréktárcsa belső része 200 fölötti elemből áll össze. Ezeket formába helyezik, rétegelik, miközben gyantával bekenik őket.
A gumit tartó részt fonással készítik, aminek előnye az előbb említett laminálással szemben, hogy szilárdabb szerkezetet ad. Ehhez szükséges a gyártás leglátványosabb eleme, szövő berendezés, aminek a kereke 9 méter átmérőjű!
Miután összeállították a keréktárcsákat, ezt követi az autokláv, ami nagy nyomást, magas hőmérsékletet és légüres teret, azaz vákuumot biztosít. Itt hosszú órák alatt készre „sütik”, majd lassan lehűtik a felniket. Az utolsó munkafolyamat a festés és a lakkozás.
Miért szénszál?
Az oka Porsche a mérnöki és sportautós hozzáállásban keresendő. Ezeket az irányelveket már a kezdetekből használják, szoros a kötődésük a versenyautók és a sportkocsik építéséhez. Ezen a téren alacsony tömegben, súlypontban és a lehető legkisebb forgó (rugózatlan) tömegben gondolkodnak. Ezért a 9Jx20-as méretű első tárcsa és a 11,5 Jx20 hátsó kerekenként 8,5 kilóval könnyebb, mint a fém változata. Nem csak a 20 százalékkal csökkent tömeg a siker, hanem az is, hogy a szilárdság éppen ennyivel nőtt!
A Dymag színre lép
Az 1975-ben indult felnimárka egész szépen kinőtte magát. Ez nem csak abból látszik, hogy a kétezres évek eleje óta foglalkoznak a szénszálas keréktárcsákkal, hanem abból is, hogy tavaly megvásárolta az angol vállalatot a Borbet… A legfrissebb termékük HALO X néven fut.
Az újdonság, szénszál/könnyűfém öntvény kombinációjából áll, a típus amin használható, az a 911-es csúcs verziója. A GT3 RS tulajdonosokat megcélzó felniszettnek a mérete elől 10x20 col, hátul pedig 13x21 col. Ezt könnyebb elképzelni, ha tudjuk, hogy a Michelin gyártmányú első abroncs 275/35 ZR20-as, a hátsó pedig 335/30 ZR21-es méretű…
Az elől használatos keréktárcsa 7,49 kilót nyom a mérlegen, a hátsó pedig 9,77-et. Az első felnire 350 kilós tömeg nehezedhet, hátsóra pedig 615. A csoda keréktárcsa a Dymag BX-F néven futó, levédett technológiájával készül, aminek a küllős eleme könnyűfém-ötvözet. A felni gumit hordozó része pedig szénszálas műanyag. Itt az extra dolog az erősített perem rész, ami a pálya- és közúti használatkor védi az ütődések okozta esetleges levegő vesztéstől a gumit. Az anyacégük úgy kapcsolódik az autó és motorkerékpár ipar beszállítói pozícióval is rendelkező Dymaghoz, hogy a felni belső alu ötvözet része, a németeknél készül.
Fotó: Dymag, Porsche












